Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wildlands Adventure gaat concept na kritiek finetunen

Wildlands Adventure gaat concept na kritiek finetunen
In de media was er vandaag heel wat commotie over Wildlands Adventure Zoo in Emmen. Dit nieuwe themapark met dieren is sinds 25 maart open en heeft de dieren in een natuurlijke en ruime leefomgeving geplaatst. Dat laatste zorgt soms voor minder zichtbare dieren. Ook het concept, een combinatie van dierentuin-attractiepark is voor het publiek nog wennen.


Directe aanleiding voor de media-aandacht was de slechte waardering van gasten op beoordelingssites waarover de Telegraaf vandaag berichtte. Zo scoort het nieuwe park op Zoover een magere 5,5 waar andere dierenparken makkelijk een dikke acht behalen. Opvallend is de grote verscheidenheid aan beoordelingen. Waar sommigen het Emmense park een 8 of een 9 geven zijn er ook veel die een 1 of een 2 uitdelen. De kritiek is niet mals:


  • De tv reclame wekt hoge verwachtingen. De topattracties vallen echter zwaar tegen. Alleen de Artic 1 is leuk. Als ik geiten en koeien wil zien ga ik wel naar de kinderboerderij.

  • Teveel bezoekers en te hoge afrasteringen, voor kleinere mensen/kinderen en rolstoelen was niks te zien

  • Enorme wachtrijen attracties, geen info over wachttijden beschikbaar en wachtrijen in volle zon.

  • Zoveel geld voor een paar koeien en geiten. Waar waren de beren, gorilla's, tijgers, pythons, krokodillen, cheeta',? Vrijwel overal hoge (stalen) hekken waar zelfs een volwassen persoon niet overheen kan kijken. Weinig dieren en dan ook vooral goedkoop te onderhouden diersoorten die je op een gemiddelde kinderboerderij ook kunt zien. Geen aanrader dus!

  • Er is totaal geen sfeer, klotemuziek, veel beton en uitzicht op omringende flatgebouwen. Verder is het park totaal niet voorbereid op grote drukte. Ondanks de veel te lange wachttijden, voor nietszeggende 'attracties', hadden we het hele park in 2,5 uur bekeken.

  • Geen informatiebordjes bij de verblijven, is een app voor maar willen niet hele dag met mobiele telefoon rondlopen, ook gevaarlijk met die enorme drukte want iedereen loopt tegen je aan.

  • Meer horeca dan dieren lijkt wel en de horeca is ook enorm duur!

  • We waren met een aantal personen naar de nieuwe dierentuin gegaan, wat een drama, totaal geen dieren gezien (waren schijnbaar op vakantie net zoals wij), onaardig personeel, geen informatie op bordjes over de dieren, extreem duur voor wat het is, een grote teleurstelling met een rot gevoel naar huis.

  • De lange wachtrijen voor de verouderde attracties waren een afknapper. Vooral omdat je vanaf de zijlijn kon zien dat er regelmatig compleet lege zitbanken waren.

  • De verplichte file-achtige looproute met constant slechte muziek is een domper. Gebrek aan zitplek buiten de restaurants om was begrijpelijk omdat de paden vrij smal zijn maar niet prettig voor iemand die af en toe moet rusten of graag de dieren langere tijd wil zien.

  • Het goede is dat de opzet voor de dieren erg ruim is, mooie verblijven met alle ruimte. Jammer is dat er voor een dierentuin weinig diersoorten te zien zijn, voor een attractiepark zijn er dan weer weinig attracties, het gekozen concept is mij dan ook nog niet helemaal duidelijk.

  • Het is allemaal erg mooi aangelegd maar er moet nog veel veranderen en gebeuren wil het voor iedereen aantrekkelijk en vooral veilig zijn!

Er wordt veel geklaagd over niet zichtbare dieren, drukte bij de ingang en het ontbreken van informatieborden. Het park neemt de klachten ter harte en gaat diverse aanpassingen doen zo vertelt directeur Frankwin van Beers aan de NOS. Er komen informatie- en verbodsbordjes, leefgebieden worden aangepast zodat dieren beter voor het publiek zichtbaar zijn en komen er nog deze week nieuwe dieren bij.


Directeur Van Beers legt bij de NOS uit dat zijn dierentuin de natuur wil nabootsen. "En in de natuur kan het gebeuren dat een ringstaartmaki wegspringt en in een boom gaat zitten. Dan kan je hem niet altijd goed zien." Volgens Van Beers moeten mensen ook nog wennen aan het concept van het park. "Er zijn mensen die puur voor de dieren komen en een dier in een hok willen zien, met vijf meter verderop een ander dier. Dat zijn wij niet meer", zegt Van Beers bij RTV Drenthe.


De klachten over de drukte komen omdat het park de afgelopen dagen met 15.000 bezoekers per dag tegen de maximale capaciteit van 17.000 bezoekers aan zat. Het nieuwe park heeft inmiddels wel 50.000 bezoekers tot een abonnement weten te verleiden. Dat is veel want het oude park had maximaal 30.000 abonneehouders. Er waren ook veel lovende kritieken:

  • Alle azijnpissers ten spijt, wij hebben met twee tieners een geweldige dag gehad. Oke, het was druk. Maar als je zorgt dat je om tien uur binnen bent kun je in ieder geval zonder problemen de attracties doen zonder lange rijen. Ook was het geen enkel probleem om een kopje koffie te drinken, later op de dag iets te eten en ook bij het ijs verliep het vlekkeloos. En ja, een dierentuin met al die zielige gefrustreerde beesten in een hokje, nee, die zijn er niet in Wildlands. Gelukkig maar! Dieren op een natuurlijke manier laten leven, zo hoort het!

  • Een prachtig park met voor jong en oud van alles te beleven, te zien en te ontdekken. Onze kinderen hebben het echt als een avontuur ervaren.

  • Prachtig aangelegd park met veel mogelijkheden. Echt de moeite waard om te bezoeken.

  • Niet te vergelijken met een dierentuin of attractiepark. Het park is prachtig aangelegd met oog voor detail. Het is echt een avontuur en een beleving. Veel klim en klauter dingen voor kinderen (en stiekem voor de ouders). Daarnaast ook veel 'attracties' zoals opgravingen, doolhof, leuke paadjes langs de dieren, boottochtje, safariritje, Djembé les, shows voor kinderen etc. Alle verblijven zijn zo natuurlijk mogelijk omheind. Je loopt dus de gehele tijd langs bomen, rotsformaties en andere creatieve afzettingen zoals een oude treinwagon waar je ook nog eens in kunt.

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...