Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vacansoleil signaleert de eerste trends van het nieuwe kampeerseizoen

Vacansoleil signaleert de eerste trends van het nieuwe kampeerseizoen
Bij Vacansoleil Camping Holidays zijn de eerste trends voor het aanstaande kampeerseizoen al zichtbaar: de meivakantie is populairder dan ooit, Frankrijk en Italië zijn dé zomerbestemmingen, Duitsland groeit fors en extra luxe (glamping) accommodaties zijn hot. Verder is de meivakantie erg populair en is de verblijfsduur in die maand een stuk langer.

Meer en langer weg in de meivakantie
Het aantal boekingen voor de meivakantie is met 22% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Niet alleen het aantal boekingen, ook de vakantieduur is toegenomen. Waar de meerderheid van de Vacansoleil-gasten in 2015 één week meivakantie vierde, gaat men in 2016 juist langer dan 7 dagen naar de camping.

Zomertrend: Frankrijk en Italië onverminderd populair
De ‘traditionele toplanden’ Frankrijk en Italië ontwikkelen zich stabiel. Het aantal boekingen voor deze bestemmingen is ongeveer hetzelfde als in 2015. Opvallend is de forse groei van Duitsland. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor een campingvakantie in Oostenrijk of Zwitserland. Ook dichtbij-bestemmingen als Luxemburg en Nederland blijven, net zoals in de laatste jaren, zeer in trek.

Consument wil luxe en comfort
De consument kiest, net zoals vorig jaar, weer massaal voor extra luxe verblijfsaccommodaties op de camping. Bij Vacansoleil zijn de bijzonder luxe Serengeti safaritent (glamping) en de extra riante 3-slaapkamer stacaravan Waikiki het populairst. Vooral in het hoogseizoen is het dringen geblazen.
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, trends

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...