Sponsorbestedingen verder onder druk
De uitgaven aan sponsoring zijn in
2016, vergeleken met 2015, met bijna 3% gedaald naar 778 miljoen
euro. De daling werd vooral veroorzaakt door de teruggelopen
bestedingen bij kunst & cultuur (-/- 3,6%) en sportsponsoring
(-/- 3,3%). Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2016, een
uitgave van Respons en Sponsorreport. De sponsorbestedingen in
Nederland nemen al sinds 2010 af, in de laatste 5 jaar zijn de
sponsorbestedingen in totaal met 8% teruggelopen.
Het vertrek van de schaatsmiljoenen van
Essent en de gemiddelde daling bij sponsoring van schaatsploegen en evenementen, zijn belangrijke oorzaken van de terugloop van
sportsponsoring. Het teruggeschroefde budget voor sportsponsoring van
de Rabobank is ook nog steeds voelbaar in de sponsoringsector. Buiten
het schaatsen om, is ook de lagere sponsordeal tussen Univé en
Heerenveen kenmerkend voor de huidige druk op de sponsormarkt. Ook
evenementen, zowel sport als cultuur hebben in 2015 - net als in 2014
- te maken met teruggelopen sponsorinkomsten.
Top 100 goed voor een derde
bestedingen
Met bijna 284 miljoen euro, zijn de top
100 grootste sponsors van Nederland verantwoordelijk voor 36,5% van
alle sponsorbestedingen in 2015. De bestedingen van de
‘sponsoreredivisie’ van Nederland, namen met 3% af, iets meer dan
de daling van de totale bestedingen (-/- 2,8%).
Over
de SponsorMonitor De
SponsorMonitor is het jaarlijkse onderzoek naar de feiten en cijfers
van de Nederlandse sponsormarkt in het afgelopen jaar. De
SponsorMonitor wordt opgesteld op basis van continu onderzoek van de
sponsormarkt door Sponsorreport en Respons. Van de vijftig grootste
sponsors worden uitgebreide profielen gegeven met een overzicht van
de sponsorships, de looptijd en waarde van de contracten en een
analyse van het sponsorbeleid.
Trefwoorden: sport, evenementen, sponsoring
|
|
17/12/25
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
|
17/12/25
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
|
17/12/25
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
|
17/12/25
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
|
17/12/25
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
|
17/12/25
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
|
16/12/25
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
|
16/12/25
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
|
|
07/01/26 t/m 08-01-26
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
|
08/01/26 t/m 11-01-26
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
|
27/01/26 t/m 30-01-26
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
|
12/02/26
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|