Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON vraagt aandacht voor recreatie en toerisme in verkiezingsprogramma’s

RECRON vraagt aandacht voor recreatie en toerisme in verkiezingsprogramma’s
Woensdag hebben recreatieondernemers verenigd in RECRON in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor recreatie en toerisme in de aanstaande verkiezingsprogramma's.


Dat deden ze door een zogenaamde footprint met zeven wensen bij enkele Kamerleden achter te laten. Daarin vraagt RECRON aandacht voor de promotie van vakanties in eigen land, de ontwikkeling van een bruisend buitengebied, experimenteer- en innovatieruimte voor ondernemers, een betere internetbereikbaarheid in het buitengebied, behoud van het lage btw-tarief, een hervorming van het gemeentelijke belastingdomein en een oplossing voor de problemen met de Wet werk en zekerheid.


Kamerleden Erik Ziengs (VVD), Jacques Monasch (PvdA) en Agnes Mulder (CDA) en minister Henk Kamp namen de footprint vlak voor het jaarlijkse debat over de Gastvrijheidseconomie in ontvangst van Monique Van der Sanden, directeur RECRON en Adri van der Weyde, voorzitter RECRON.


"De politiek erkent steeds vaker het belang van recreatie en toerisme voor Nederland. De footprint is een prachtige visitekaart voor Nederland met een enorm maatschappelijk en economisch potentieel”


Adri van der Weyde, voorzitter RECRON


De footprint gaat in op de economische en sociale kracht van recreatie en toerisme. Deze branche creëert waardevolle banen voor alle bevolkingsgroepen en stimuleert de leefbaarheid en de voorzieningen in het buitengebied. Daarnaast versterkt recreatie en toerisme de sociale cohesie door de ontmoetingsplekken die het creëert. Deze combinatie van economische en sociale kracht is uniek.


RECRON heeft de footprint ook naar alle verkiezingscommissies van de politieke partijen gestuurd en gaat graag met hen in gesprek om een positief resultaat voor de recreatieondernemers terug te zien in de verkiezingsprogramma’s.


De RECRON Footprint

  1. Promoot vakantie in eigen land om binnenlandse bestedingen te stimuleren.
  2. Ontwikkel een bruisend buitengebied.
  3. Geef recreatiebedrijven de ruimte in regelgeving om te experimenteren met innovatieve concepten om in te spelen op de nieuwste trends en gastbelevingen.
  4. Optimaliseer de internetbereikbaarheid van het buitengebied.
  5. Behoud het lage btw-tarief om de attractiviteit van de recreatiesector te garanderen en de internationale concurrentiepositie te versterken.
  6. Hervorm het gemeentelijke belastingdomein om wildgroei van toeristische heffingen, zoals de toeristen- en forenzenbelasting en vermakelijkheidsretributies,te stoppen.
  7. Los de problemen in de Wet werk en zekerheid op die duurzame seizoensarbeid in de weg zitten.
Link: http://www.recron.nl/verkiezingen
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, politiek, brancheorganisaties

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.