Geplaatst op: 13-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristisch Rotterdam blijft groeien

Toeristisch Rotterdam blijft groeien
Bron: Shutterstock

Rotterdam blijft groeien als toeristische trekpleister en als vestigingsstad voor nieuwe bedrijven en bewoners. De Maasstad zag het aantal hotelovernachtingen in 2015 met 6% groeien ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal nieuwe buitenlandse projectinvesteerders dat zich in de stad vestigde, steeg in 2015 naar 65. Dat blijkt uit de jaarcijfers van stadspromotor Rotterdam Partners.


Rotterdam, eind vorig jaar door Lonely Planet nog uitgeroepen tot ‘Best in Travel City 2016’ ziet de toeristische cijfers daarmee nu al meer dan 5 jaar op rij groeien. De stad trok vorig jaar 969.000 hotelgasten die samen goed waren voor bijna 1,6 miljoen hotelovernachtingen. De meeste gasten komen uit Nederland (55%). Van de buitenlandse bezoekers komen de meesten uit Duitsland (7%), Groot-Brittannië (7%) en België (5%), zo blijkt uit de voorlopige CBS-cijfers. Een buitenlandse toerist besteedt 127 euro per dag in de stad. Het aantal hotelgasten steeg tussen 2012 en 2015 met 28%.


"Zes procent meer hotelovernachtingen is fantastisch nieuws. Het aantrekkend toerisme zorgt er voor dat de kamertarieven van de 3,4 en 5 sterrenhotels weer in de lift zitten. Maar met een gemiddelde hotelkamerprijs in Rotterdam van zo’n 88 euro zitten we nog lang niet aan het marktconform niveau. In de hotels zien we nu vooral het weekendtoerisme een vlucht omhoog nemen. De gezamenlijke uitdaging die we hebben is om ook het meerdaags zakelijk toerisme en het congresbezoek aan Rotterdam te stimuleren om zo ook de hotelbezetting doordeweeks te verbeteren.”


Erik de Wit, voorzitter Rotterdamse Hotelcombinatie


Naast de hotels profiteerden ook de attracties van het groeiend toerisme. Gezamenlijk noteerden zij in 2015 3,25 miljoen bezoeken, een stijging van 6% ten opzichte van het jaar ervoor. De top drie van meest populaire (betaalde) attracties bestond ook in 2015 uit Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast. De musea waren in 2015 goed voor 1,02 miljoen bezoeken, net zo veel als het jaar ervoor. Museum Boijmans Van Beuningen, Kunsthal Rotterdam en Maritiem Museum behoorden tot de meest populaire musea. Dagtoeristen besteden gemiddeld 42 euro gedurende hun bezoek in de stad.


De toename van het toerisme was ook zichtbaar bij de stadsbezoekerscentra van Rotterdam Info aan de Coolsingel en op Rotterdam Centraal. Gezamenlijk werden hier 460.000 bezoekers op weg geholpen, 42.000 meer dan in 2014.


Link: https://rotterdampartners.nl/nl/assets/File/Vestigingsklimaat%20Rotterdam%202015.pdf
Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme, dagrecreatie, rotterdam, stedelijk toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...