Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke groei Chinese toeristen in ons land

Sterke groei Chinese toeristen in ons land
Het aantal nachten dat Chinezen in ons land verblijven is in 2015 met 33 procent gestegen ten opzichte van 2014. Van alle toeristen die Nederland in 2015 bezochten, kwamen de meeste uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Duitsers zoeken vooral de kust op, terwijl Britten liever in Amsterdam vertoeven. Dit meldt CBS vandaag. Lees ook de analyses naar provincie of type accommodatie


De overnachtingen van buitenlandse toeristen in Nederland verblijven stijgen al jaren. Vorig jaar steeg dit aantal met 8 procent naar 37 miljoen overnachtingen. Met stip op 1 staan de Duitsers: zij waren goed voor 15 miljoen overnachtingen in Nederland. Dat is 10 procent meer dan het jaar ervoor. Op de tweede plek staan de Belgen (5 miljoen), gevolgd door de Britten (4 miljoen). Het toerisme naar ons land ontwikkelt zich de laatste jaren sterk. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten groeide tussen 2012 en 2015 met een kwart.


Figuur 1: Ontwikkeling van buitenlandse gasten in Nederlandse logiesaccommodaties

Bron: CBS

NB: In 2012 is de onderzoeksmethode enigszins aangepast


Meer Chinezen

De relatief grootste stijging in hotelovernachtingen in 2015 komt op het conto van de Chinezen. Hun aantal hotelovernachtingen in Nederland steeg met 33 procent tot 436 duizend. Onder Russen werd Nederland wat minder favoriet: zij verbleven 25 procent minder nachten in een hotel in ons land.


Duitsers aan de kust, Britten in Amsterdam

Amsterdam is goed voor de helft van alle hotelovernachtingen. Gasten uit verschillende landen hebben verschillende voorkeuren voor accommodaties en regio’s in Nederland. Zo overnachten Duitsers en Belgen vaak op bungalowparken of campings. Duitsers en Belgen zoeken de kust op. Belgische toeristen overnachten ook vaak in het binnenland. Britten kiezen juist vaak voor een hotel in onze hoofdstad.


Figuur 2: Overnachtingen van buitenlandse gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar land van herkomst, 2015

Bron: CBS


Veel meer overnachtingen van Nederlanders

Het binnenlands toerisme is nog altijd groter dan het buitenlands toerisme. In 2015 was de Nederlander op vakantie in eigen land goed voor 66 miljoen overnachtingen tegenover 37 miljoen overnachtingen door buitenlandse toeristen.


Figuur 3: Overnachtingen van buitenlandse gasten naar land van herkomst en bestemming, 2015


Bron: CBS
Link: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=82059NED&D1=1&D2=0-1,3-5&D3=a&D4=0&D5=l&HDR=G3,T,G1&STB=G4,G2&VW=T
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...