Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europa-Park opent restaurant dat is bedacht door NHTV-studenten

Europa-Park opent restaurant dat is bedacht door NHTV-studenten
Je zou maar Attractions and Theme Park Management studeren aan de NHTV en door Europa-Park worden uitgenodigd om belevingsvol horeca-punt met live cooking te ontwikkelen. Hoe stoer is het dan als de directie besluit je idee daadwerkelijk uit te voeren? Dat is geen droom of een 1-april grap maar werkelijkheid: Europa-Park opent op 2 mei officieel het poffertjesrestaurant het Molencafé.


In Europa-Park gaan bezoekers op reis door veertien verschillende Europese landen. Niet alleen door de architectuur van de gebouwen en de decors wanen zij zich telkens in een ander land, ook het culinaire aanbod draagt daar zeker aan bij. Vanaf 2016 kan men in het Hollandse themagebied ook terecht voor poffertjes. Studenten van NHTV uit Breda ontwikkelden de eerste ideeën voor dit restaurant.


Een culinaire reis

Europa beleven betekent in Duitslands grootste attractiepark ook dat bezoekers moeten kunnen genieten van het typische eten en drinken uit de gepresenteerde landen. Zo serveert men bijvoorbeeld in Spanje tapas en paella, in Zwitserland raclette, in Scandinavië visgerechten, in Griekenland gyros en moussaka, in Oostenrijk 'Kaiserschmarrn' met 'Zwetschgenkompott' en in Engeland 'fish and chips'. Vanaf het seizoen 2016 kunnen bezoekers ook genieten van een typisch deeggerecht van Nederlandse bodem: poffertjes. In het Hollandse themagebied is daarvoor de afgelopen maanden poffertjesrestaurant het Molencafé gebouwd. Het restaurant is al in bedrijf maar zal op 2 mei officieel geopend worden.


Extra Nederlands tintje

De nieuwe aanwinst kent nog een extra Nederlands tintje, want studenten van de studierichting Attractions and Theme Park Management uit Breda hebben hiervoor de eerste ideeën geleverd. Zes studenten werkten 20 weken aan de minor-opdracht om een belevingsvol horeca-punt met 'live cooking' te ontwikkelen. Klaus Hoven, docent van deze attractiepark-specialisatie: "Tot voor kort werden er in dit parkdeel crêpes verkocht. Studenten kwamen met het voorstel om poffertjes te gaan verkopen. Dat zou de Holland-beleving sterk verbeteren. Ze maakten een plan en mochten dit eind 2014 aan de directie van Europa-Park presenteren. Hun uitvoerige plan oogstte veel lof. Het is helemaal geweldig dat hun ideeën nu zijn gebruikt". Attractions and Theme Park Management is een driejarige studierichting van NHTV Breda en als opleidingsvariant uniek in de wereld.


Holland in het Zwarte Woud

Een (Nederlandse) ontwerper van Europa-Park heeft de plannen van de studenten aangepast en verder uitgewerkt. Het exterieur kent typische groene houten gevels terwijl het restaurant met een potkachel en bijpassende tegeltjes een echt Hollands sfeertje oproept. Op het voorterrein staat een dorpspomp en een loket maakt buitenverkoop mogelijk. Binnen kan men zien hoe de poffertjes op de bakplaat bereid worden. Om goede poffertjes te kunnen bakken hebben de medewerkers afgelopen weken nog een cursus van een Nederlandse poffertjesbakker gehad.


Invloed op Indonesische keuken

Een leuk detail is dat verderop in het Nederlandse themagebied nog een wokrestaurant zit. Het zijn immers de Nederlanders die de Indonesische keuken naar Europa hebben gebracht. Omgekeerd hebben de Nederlandse poffertjes invloed gehad op de Indonesische keuken: de 'kue cubit' is afgeleid van het poffertje.


Grootste horecabedrijf in Duitsland

Europa-Park is het grootste horecabedrijf op één locatie in Duitsland. In de food & beverage- afdeling zijn 950 medewerkers werkzaam in zo'n 70 restaurants en andere verkooppunten met in totaal 10.000 zitplaatsen. Jaarlijks wordt o.a. 421 ton friet verkocht, 59.000 porties raclette en 123.000 broodjes vis. Veel producten komen uit de regio en duurzaamheid en kwaliteit zijn belangrijke kernwaarden. Europa-Park is nog steeds het eerste en enige park ter wereld met een restaurant met een Michelin-onderscheiding. Het 'fine dining'-restaurant van hotel "Bell Rock" heeft intussen de tweede Michelinster ontvangen.



Trefwoorden: attractieparken, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...