Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europa-Park opent restaurant dat is bedacht door NHTV-studenten

Europa-Park opent restaurant dat is bedacht door NHTV-studenten
Je zou maar Attractions and Theme Park Management studeren aan de NHTV en door Europa-Park worden uitgenodigd om belevingsvol horeca-punt met live cooking te ontwikkelen. Hoe stoer is het dan als de directie besluit je idee daadwerkelijk uit te voeren? Dat is geen droom of een 1-april grap maar werkelijkheid: Europa-Park opent op 2 mei officieel het poffertjesrestaurant het Molencafé.


In Europa-Park gaan bezoekers op reis door veertien verschillende Europese landen. Niet alleen door de architectuur van de gebouwen en de decors wanen zij zich telkens in een ander land, ook het culinaire aanbod draagt daar zeker aan bij. Vanaf 2016 kan men in het Hollandse themagebied ook terecht voor poffertjes. Studenten van NHTV uit Breda ontwikkelden de eerste ideeën voor dit restaurant.


Een culinaire reis

Europa beleven betekent in Duitslands grootste attractiepark ook dat bezoekers moeten kunnen genieten van het typische eten en drinken uit de gepresenteerde landen. Zo serveert men bijvoorbeeld in Spanje tapas en paella, in Zwitserland raclette, in Scandinavië visgerechten, in Griekenland gyros en moussaka, in Oostenrijk 'Kaiserschmarrn' met 'Zwetschgenkompott' en in Engeland 'fish and chips'. Vanaf het seizoen 2016 kunnen bezoekers ook genieten van een typisch deeggerecht van Nederlandse bodem: poffertjes. In het Hollandse themagebied is daarvoor de afgelopen maanden poffertjesrestaurant het Molencafé gebouwd. Het restaurant is al in bedrijf maar zal op 2 mei officieel geopend worden.


Extra Nederlands tintje

De nieuwe aanwinst kent nog een extra Nederlands tintje, want studenten van de studierichting Attractions and Theme Park Management uit Breda hebben hiervoor de eerste ideeën geleverd. Zes studenten werkten 20 weken aan de minor-opdracht om een belevingsvol horeca-punt met 'live cooking' te ontwikkelen. Klaus Hoven, docent van deze attractiepark-specialisatie: "Tot voor kort werden er in dit parkdeel crêpes verkocht. Studenten kwamen met het voorstel om poffertjes te gaan verkopen. Dat zou de Holland-beleving sterk verbeteren. Ze maakten een plan en mochten dit eind 2014 aan de directie van Europa-Park presenteren. Hun uitvoerige plan oogstte veel lof. Het is helemaal geweldig dat hun ideeën nu zijn gebruikt". Attractions and Theme Park Management is een driejarige studierichting van NHTV Breda en als opleidingsvariant uniek in de wereld.


Holland in het Zwarte Woud

Een (Nederlandse) ontwerper van Europa-Park heeft de plannen van de studenten aangepast en verder uitgewerkt. Het exterieur kent typische groene houten gevels terwijl het restaurant met een potkachel en bijpassende tegeltjes een echt Hollands sfeertje oproept. Op het voorterrein staat een dorpspomp en een loket maakt buitenverkoop mogelijk. Binnen kan men zien hoe de poffertjes op de bakplaat bereid worden. Om goede poffertjes te kunnen bakken hebben de medewerkers afgelopen weken nog een cursus van een Nederlandse poffertjesbakker gehad.


Invloed op Indonesische keuken

Een leuk detail is dat verderop in het Nederlandse themagebied nog een wokrestaurant zit. Het zijn immers de Nederlanders die de Indonesische keuken naar Europa hebben gebracht. Omgekeerd hebben de Nederlandse poffertjes invloed gehad op de Indonesische keuken: de 'kue cubit' is afgeleid van het poffertje.


Grootste horecabedrijf in Duitsland

Europa-Park is het grootste horecabedrijf op één locatie in Duitsland. In de food & beverage- afdeling zijn 950 medewerkers werkzaam in zo'n 70 restaurants en andere verkooppunten met in totaal 10.000 zitplaatsen. Jaarlijks wordt o.a. 421 ton friet verkocht, 59.000 porties raclette en 123.000 broodjes vis. Veel producten komen uit de regio en duurzaamheid en kwaliteit zijn belangrijke kernwaarden. Europa-Park is nog steeds het eerste en enige park ter wereld met een restaurant met een Michelin-onderscheiding. Het 'fine dining'-restaurant van hotel "Bell Rock" heeft intussen de tweede Michelinster ontvangen.



Trefwoorden: attractieparken, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.