Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme Limburg heeft een uitgekiende kinderstrategie

Toerisme Limburg heeft een uitgekiende kinderstrategie
Toerisme Limburg gaat zich nog nadrukkelijker als kindvriendelijke bestemming profileren. Daarvoor hebben ze  de samenwerking met Studio 100 gezocht maar dat is feitelijk slechts de kers op de taart. De provincie werkt al jaren aan een meer kindvriendelijk aanbod en gaat nu voluit in de marketing.


Samen met Studio 100 en een aantal toeristische partners lanceert Toerisme Limburg een vertel- en kleurboek dat een aantal gezinsvriendelijke toppers van de provincie creatief in de kijker zet. Hans Bourlon, CEO van Studio 100, overhandigde in Plopsa Indoor het allereerste exemplaar aan Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw. "Gezinnen met kinderen bieden nog veel toeristisch potentieel. We willen het kindvriendelijke karakter van Limburg extra belichten, onder andere via deze samenwerking met Studio 100”, aldus Igor Philtjens.


Kindvriendelijk karakter meer in de kijker

Limburg werkt al jaren aan de ontwikkeling van een kindvriendelijke bestemming. De Vlaamse provincie beschikt over veel vakantieparken, indoor speelpaleizen, speelbossen, themaparken, subtropische zwemparadijzen en een blotevoetenpad. Steeds meer musea pakken uit met speciale kinderroutes en kids proof workshops. De provincie wil dit kindvriendelijke karakter extra in de kijker plaatsen en gelijk de Limburgse toeristische ondernemers helpen om gerichter in te spelen op de wensen van kinderen en gezinnen.


Provincie wil ondernemers helpen

Igor Philtjens: "Gezinnen zijn een grote doelgroep met veel potentieel. Toeristische ondernemers die graag meer op gezinnen willen inspelen, bieden we graag een helpende hand. Dat doen we door onze provincie te profileren als een kindvriendelijke bestemming en door de ondernemers gerichte tips te geven die ze eenvoudig zelf in de praktijk kunnen toepassen.” Om de kindvriendelijke tips meteen in de praktijk om te zetten, bezorgen we de kleurboeken aan de Limburgse logies. Zo inspireren we ouders en kinderen ter plaatse om de kindvriendelijke attracties en bestemmingen te bezoeken. Een kruisbestuiving waar alle partijen voordeel uit halen”, vertelt Igor Philtjens.


300.000 boeken verspreid

In de Limburg Vakantiegids kregen alle kindvriendelijke attracties een opvallend icoon en waren er doepagina’s voor kinderen. En nu is er een vertel- en kleurboek dat Toerisme Limburg samen met Studio 100 ontwikkelde. Het boek koppelt de Studio 100-helden aan gezinsvriendelijke Limburgse toppers. Het verschijnt op 22 maart gratis bij tijdschrift Dag Allemaal in een oplage van 300.000 exemplaren. "Zo bereiken we in één klap meer dan 300.000 Vlaamse gezinnen. Die maken op een originele manier kennis met een aantal kindvriendelijke toppers van onze provincie: de meisjes van K3 die door het water fietsen op het fietsroutenetwerk, Maya de Bij tussen de bloesems in Sint-Truiden, Kabouter Plop in de speelbossen van Bosland, Mega Mindy in de mijngebouwen van Beringen, Piet Piraat op schattenzoektocht in Bosland, Samson en Gert in het Nationaal Park Hoge Kempen… De ‘kleurrijke’ avonturen van hun favoriete Studio 100-helden in Limburg maken de kinderen enthousiast om naar hier te komen.


Inspiratiegids voor ondernemers

Ondernemers in de logiessector worden geholpen met de inspiratiegids 'Kinderen Welkom' van Toerisme Vlaanderen en Horeca Vlaanderen. Toerisme Limburg ondersteunt dit initiatief en verdeelt de gids onder de Limburgse logies. Igor Philtjens: "De inspiratiegids focust op vijf aspecten van logies: het onthaal, de kamervoorzieningen, eten en drinken, speelmogelijkheden en informatie op maat van de kinderen. Met de tips kunnen de Limburgse logies concreet aan de slag. Soms maken kleine ingrepen voor families al een groot verschil. Dat is belangrijk. Want als de kinderen zich amuseren, zijn ook de ouders en grootouders tevreden. En keren ze naar Limburg terug.”


Trefwoorden: marketing, kinderen, limburg

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...