Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme Limburg heeft een uitgekiende kinderstrategie

Toerisme Limburg heeft een uitgekiende kinderstrategie
Toerisme Limburg gaat zich nog nadrukkelijker als kindvriendelijke bestemming profileren. Daarvoor hebben ze  de samenwerking met Studio 100 gezocht maar dat is feitelijk slechts de kers op de taart. De provincie werkt al jaren aan een meer kindvriendelijk aanbod en gaat nu voluit in de marketing.


Samen met Studio 100 en een aantal toeristische partners lanceert Toerisme Limburg een vertel- en kleurboek dat een aantal gezinsvriendelijke toppers van de provincie creatief in de kijker zet. Hans Bourlon, CEO van Studio 100, overhandigde in Plopsa Indoor het allereerste exemplaar aan Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw. "Gezinnen met kinderen bieden nog veel toeristisch potentieel. We willen het kindvriendelijke karakter van Limburg extra belichten, onder andere via deze samenwerking met Studio 100”, aldus Igor Philtjens.


Kindvriendelijk karakter meer in de kijker

Limburg werkt al jaren aan de ontwikkeling van een kindvriendelijke bestemming. De Vlaamse provincie beschikt over veel vakantieparken, indoor speelpaleizen, speelbossen, themaparken, subtropische zwemparadijzen en een blotevoetenpad. Steeds meer musea pakken uit met speciale kinderroutes en kids proof workshops. De provincie wil dit kindvriendelijke karakter extra in de kijker plaatsen en gelijk de Limburgse toeristische ondernemers helpen om gerichter in te spelen op de wensen van kinderen en gezinnen.


Provincie wil ondernemers helpen

Igor Philtjens: "Gezinnen zijn een grote doelgroep met veel potentieel. Toeristische ondernemers die graag meer op gezinnen willen inspelen, bieden we graag een helpende hand. Dat doen we door onze provincie te profileren als een kindvriendelijke bestemming en door de ondernemers gerichte tips te geven die ze eenvoudig zelf in de praktijk kunnen toepassen.” Om de kindvriendelijke tips meteen in de praktijk om te zetten, bezorgen we de kleurboeken aan de Limburgse logies. Zo inspireren we ouders en kinderen ter plaatse om de kindvriendelijke attracties en bestemmingen te bezoeken. Een kruisbestuiving waar alle partijen voordeel uit halen”, vertelt Igor Philtjens.


300.000 boeken verspreid

In de Limburg Vakantiegids kregen alle kindvriendelijke attracties een opvallend icoon en waren er doepagina’s voor kinderen. En nu is er een vertel- en kleurboek dat Toerisme Limburg samen met Studio 100 ontwikkelde. Het boek koppelt de Studio 100-helden aan gezinsvriendelijke Limburgse toppers. Het verschijnt op 22 maart gratis bij tijdschrift Dag Allemaal in een oplage van 300.000 exemplaren. "Zo bereiken we in één klap meer dan 300.000 Vlaamse gezinnen. Die maken op een originele manier kennis met een aantal kindvriendelijke toppers van onze provincie: de meisjes van K3 die door het water fietsen op het fietsroutenetwerk, Maya de Bij tussen de bloesems in Sint-Truiden, Kabouter Plop in de speelbossen van Bosland, Mega Mindy in de mijngebouwen van Beringen, Piet Piraat op schattenzoektocht in Bosland, Samson en Gert in het Nationaal Park Hoge Kempen… De ‘kleurrijke’ avonturen van hun favoriete Studio 100-helden in Limburg maken de kinderen enthousiast om naar hier te komen.


Inspiratiegids voor ondernemers

Ondernemers in de logiessector worden geholpen met de inspiratiegids 'Kinderen Welkom' van Toerisme Vlaanderen en Horeca Vlaanderen. Toerisme Limburg ondersteunt dit initiatief en verdeelt de gids onder de Limburgse logies. Igor Philtjens: "De inspiratiegids focust op vijf aspecten van logies: het onthaal, de kamervoorzieningen, eten en drinken, speelmogelijkheden en informatie op maat van de kinderen. Met de tips kunnen de Limburgse logies concreet aan de slag. Soms maken kleine ingrepen voor families al een groot verschil. Dat is belangrijk. Want als de kinderen zich amuseren, zijn ook de ouders en grootouders tevreden. En keren ze naar Limburg terug.”


Trefwoorden: marketing, kinderen, limburg

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...