Geplaatst op: 14-03-2016

VVV Zuid-Limburg in de ban van het Customer Journey Model

VVV Zuid-Limburg in de ban van het Customer Journey Model
Foto: Shutterstock
De VVV Zuid-Limburg gaat in haar complete marketingstrategie de Customer Journey van de klant volgen en in elke fase daarvan haar communicatie aanpassen. Dat maakte algemeen directeur Anya Niewierra vorige week bekend op het druk bezochte Limburgs Toerisme Congres. De Limburgse VVV gaat ook 10 mobiele #Braggieplekken ontwikkelen om gasten te verleiden Limburg in hun netwerk aan te bevelen.


"Het Customer Journey Model gaat ervan uit dat de marketinginstrumenten die je als VVV inzet, wisselen al naar gelang de aankoopfase waarin een gast zich bevindt. Gasten die je voor Zuid-Limburg werft, benader je bijvoorbeeld anders dan gasten die al in je gebied zijn. Dit geldt vooral voor je online performance”, schrijft de VVV die nog een segment aan het model toevoegtde zogenaamde pre-fase, de ‘Basis’. "Immers, wil je gasten werven, moet er in het gebied zelf sprake zijn van een optimale infrastructuur. Ook ten aanzien van de communicatie door verschillende stakeholders. Om die optimale infrastructuur te bereiken, zet VVV Zuid-Limburg o.a. acties uit op het vlak van storytelling, kennisverbreding van ondernemers en community building met inwoners.”


De Customer Journey

VVV Zuid-Limburg definieerde zes achtereenvolgende fases die een gast doorloopt vanaf het nadenken over een vakantie tot en met de aanbeveling bij thuiskomst:


Basis -> Aandacht -> Overweging -> Boeking -> Reis -> Aanbeveling


Braggies

Voor elke fase is inmiddels een aparte strategie ontwikkeld met ook tal van nieuwe communicatie elementen. Zo gaat VVV Zuid-Limburg erop inzetten dat gasten die eenmaal in Zuid-Limburg zijn het gebied ook positief gaan aanbevelen. De VVV gaat daartoe o.a. 10 zogenaamde mobiele #Braggieplekken ontwikkelen. Gasten worden vervolgens via diverse uitingen geattendeerd op deze "must see” locaties, waar vervolgens een #Braggiesymbool staat waarmee men zich via een selfie kan fotograferen. De #Braggieplekken wisselen iedere maand en laten zo zien wat per seizoen het meest bijzonder is.


Nieuwe marketinginstrumenten

Dit jaar gaat de VVV diverse nieuwe instrumenten inzetten zoals Storytelling, Augmented Reality Apps, Virtual Reality, een nieuwe website met veel films (online eind maart), ambassadeurs (waaronder mountainbiker Bart Brentjens en wielrenner Tom Dumoulin), vaste bloggers, Tickli (het in 2015 gelanceerde ticketsysteem voor evenementen en attracties), een mobiele website die zich aanpast aan plaats en weer, een Pop Up Store en Gaming.

Trefwoorden: marketing, regiomarketing, vvv, limburg

CELTH



||| Nieuws |||

24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Hiswa te Water viert 40e editie met duurzaamheid en luxe
Van 3 tot en met 7 september 2025 verandert de Bataviahaven in Lelystad opnieuw in het decor van de grootste watersportbeurs van Noordwest-Europa: Hiswa te Water. De veertigste editie belooft feestelijker, duurzamer en chiquer dan ooit te worden.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
24/06/25
Steeds meer campings met laadpunten voor elektrische auto’s
Het aantal Europese campings met laadpunten voor elektrische auto’s is in 2,5 jaar tijd bijna verdrievoudigd. Needrland is de Europese koploper. Dat blijkt uit recente cijfers van campingspecialist ACSI, die jaarlijks bijna 10.000 campings inspecteert.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...