Geplaatst op: 08-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inzicht in de Nederlandse horeca in 10 punten

Inzicht in de Nederlandse horeca in 10 punten
Gisteren publiceerde het CBS de Kwartaalmonitor Horeca over het vierde kwartaal 2015. Daarmee biedt het statistisch bureau een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van de Nederlandse horeca in 2015. Een overzicht van de belangrijkste resultaten in 10 punten.
  1. Over heel 2015 groeide de omzet van de horecasector met 5,7 procent. Dit overtreft de omzetgroei van 2014 (5,1 procent) en is de hoogste stijging sinds 2006.
  2. Het vertrouwen van de horecaondernemers is in het eerste kwartaal van 2016 iets afgenomen ten opzichte van het vierde kwartaal. Maar nog steeds zijn ondernemers positief gestemd: met +10 staat de stemmingsindicator op een
    relatief hoog niveau.
  3. In totaal zijn er in de Nederlandse horeca aan het eind van het derde kwartaal bijna 52 duizend bedrijven actief, ongeveer 3,5 procent meer dan een jaar geleden.
  4. De omzet van hotels, pensions en conferentieoorden steeg voor het tiende kwartaal achtereen ten opzichte van een jaar eerder. De groei kwam uit op 5,9 procent, vergeleken met het vierde kwartaal in 2014. De groei is lager dan in het derde kwartaal, toen die 8,2 procent bedroeg.
  5. Het aantal overnachtingen in hotels steeg in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal met 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Al sinds het derde kwartaal van 2013 is het aantal hotelovernachtingen ieder kwartaal hoger dan het jaar ervoor. Buitenlandse gasten zorgden voor de meeste groei (6,7 procent meer overnachtingen). Nederlanders brachten 2,5 procent meer nachten door in hotels dan een jaar eerder.
  6. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014 groeide de omzet van restaurants met 7,5 procent. De prijsstijging in deze eetgelegenheden bedroeg dit kwartaal 1,4 procent. Dit betekent dat het volume, het aantal verkochte consumpties, met 6 procent is toegenomen. Hiermee boekten restaurants voor het elfde kwartaal op rij omzet en
    volumegroei.
  7. Ook de snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons, noteerden in het vierde kwartaal een hogere omzet. Met een stijging van 8,4 procent overtroffen de snackbars de overige horecabranches. Hiervan kwam 7 procent voor rekening van het aantal verkochte consumpties (volume). De prijzen van snacks en ijsjes stegen met gemiddeld 1,4 procent ten opzichte
    van een jaar eerder.
  8. De omzet van kantines en catering lag 6,5 procent hoger dan in het laatste kwartaal van 2014. Over heel 2015 steeg de omzet in deze deelbranche met 5,1 procent, vergeleken met het jaar ervoor. Daarmee boeken kantines en cateraars al twee jaar op rij forse omzetstijgingen.
  9. De omzet van cafés kwam 4,8 procent hoger uit dan een jaar eerder. Een dergelijke groei is sinds 2011 niet meer voorgekomen. Consumpties in cafés waren 2,3 procent duurder dan in dezelfde periode van 2014. Ondanks deze prijsstijging verkochten cafés meer consumpties in het vierde kwartaal dan een jaar eerder: het volume van de verkopen steeg met 2,5 procent. Daarmee steeg het volume voor het derde achtereenvolgende kwartaal.
  10. Consumenten hebben iets meer besteed dan in het vierde kwartaal van 2014. Dat is in lijn met het aantrekken van de werkgelegenheid en het herstel op de woningmarkt. Het consumentenvertrouwen was in het vierde kwartaal positief, evenals in de voorgaande twee kwartalen. Consumenten gaven vooral meer uit aan de inrichting van hun
    woningen en elektrische apparaten. Ook ging meer geld naar diensten, zoals horeca, recreatie en cultuur.
Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FFA18535-A09F-4753-84A4-DED6CD057373/0/KMhoreca2015K4.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafés, kantines, snackbars, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...