Geplaatst op: 08-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inzicht in de Nederlandse horeca in 10 punten

Inzicht in de Nederlandse horeca in 10 punten
Gisteren publiceerde het CBS de Kwartaalmonitor Horeca over het vierde kwartaal 2015. Daarmee biedt het statistisch bureau een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van de Nederlandse horeca in 2015. Een overzicht van de belangrijkste resultaten in 10 punten.
  1. Over heel 2015 groeide de omzet van de horecasector met 5,7 procent. Dit overtreft de omzetgroei van 2014 (5,1 procent) en is de hoogste stijging sinds 2006.
  2. Het vertrouwen van de horecaondernemers is in het eerste kwartaal van 2016 iets afgenomen ten opzichte van het vierde kwartaal. Maar nog steeds zijn ondernemers positief gestemd: met +10 staat de stemmingsindicator op een
    relatief hoog niveau.
  3. In totaal zijn er in de Nederlandse horeca aan het eind van het derde kwartaal bijna 52 duizend bedrijven actief, ongeveer 3,5 procent meer dan een jaar geleden.
  4. De omzet van hotels, pensions en conferentieoorden steeg voor het tiende kwartaal achtereen ten opzichte van een jaar eerder. De groei kwam uit op 5,9 procent, vergeleken met het vierde kwartaal in 2014. De groei is lager dan in het derde kwartaal, toen die 8,2 procent bedroeg.
  5. Het aantal overnachtingen in hotels steeg in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal met 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Al sinds het derde kwartaal van 2013 is het aantal hotelovernachtingen ieder kwartaal hoger dan het jaar ervoor. Buitenlandse gasten zorgden voor de meeste groei (6,7 procent meer overnachtingen). Nederlanders brachten 2,5 procent meer nachten door in hotels dan een jaar eerder.
  6. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014 groeide de omzet van restaurants met 7,5 procent. De prijsstijging in deze eetgelegenheden bedroeg dit kwartaal 1,4 procent. Dit betekent dat het volume, het aantal verkochte consumpties, met 6 procent is toegenomen. Hiermee boekten restaurants voor het elfde kwartaal op rij omzet en
    volumegroei.
  7. Ook de snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons, noteerden in het vierde kwartaal een hogere omzet. Met een stijging van 8,4 procent overtroffen de snackbars de overige horecabranches. Hiervan kwam 7 procent voor rekening van het aantal verkochte consumpties (volume). De prijzen van snacks en ijsjes stegen met gemiddeld 1,4 procent ten opzichte
    van een jaar eerder.
  8. De omzet van kantines en catering lag 6,5 procent hoger dan in het laatste kwartaal van 2014. Over heel 2015 steeg de omzet in deze deelbranche met 5,1 procent, vergeleken met het jaar ervoor. Daarmee boeken kantines en cateraars al twee jaar op rij forse omzetstijgingen.
  9. De omzet van cafés kwam 4,8 procent hoger uit dan een jaar eerder. Een dergelijke groei is sinds 2011 niet meer voorgekomen. Consumpties in cafés waren 2,3 procent duurder dan in dezelfde periode van 2014. Ondanks deze prijsstijging verkochten cafés meer consumpties in het vierde kwartaal dan een jaar eerder: het volume van de verkopen steeg met 2,5 procent. Daarmee steeg het volume voor het derde achtereenvolgende kwartaal.
  10. Consumenten hebben iets meer besteed dan in het vierde kwartaal van 2014. Dat is in lijn met het aantrekken van de werkgelegenheid en het herstel op de woningmarkt. Het consumentenvertrouwen was in het vierde kwartaal positief, evenals in de voorgaande twee kwartalen. Consumenten gaven vooral meer uit aan de inrichting van hun
    woningen en elektrische apparaten. Ook ging meer geld naar diensten, zoals horeca, recreatie en cultuur.
Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FFA18535-A09F-4753-84A4-DED6CD057373/0/KMhoreca2015K4.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafés, kantines, snackbars, omzet

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...