Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-03-2016

Sterke groei voor snackbars

Sterke groei voor snackbars
Foto: Shutterstock
Met een uitzonderlijk goed laatste kwartaal hebben snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons, een positief jaar afgesloten. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, zette deze horecabranche 8,1 procent meer om. Het was het toefje slagroom op een jaar waarin de omzet met 5,1 procent groeide. Dit maakt CBS bekend in de kwartaalmonitor horeca waarover we morgen uitgebreid berichten.


Als het gaat om de omzet had geen enkele tak van de horeca dit jaar reden tot klagen, met een gemiddelde omzetgroei van 6,5 procent. Maar geen deelbranche kon tippen aan het groeipercentage van de snackbars in het laatste kwartaal.


Veel meer versnaperingen verkocht

Van de ruim 8 procent komt 7 procentpunt voor rekening van het aantal verkochte ijsjes, broodjes, patatjes oorlog en andere versnaperingen (deze cijfers betreffen het volume). De prijzen van de consumpties stegen in het vierde kwartaal met gemiddeld 1,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.


Slechts een kleine prijsstijging

Over heel 2015 stegen de prijzen van snacks en ijsjes gemiddeld 1,2 procent. Dat was de kleinste prijsstijging sinds 1998, nog in het guldentijdperk. In de afgelopen vijftien jaar stegen de prijzen in snackbars en ijssalons met gemiddeld 2,8 procent per jaar. De inflatie was in dezelfde periode gemiddeld 2 procent.



Terug op volume van voor de crisis

In 2001 en 2002 was er een piek in de prijsstijging. In die periode speelden onder meer een btw-verhoging en de invoering van de euro. Dit was het derde achtereenvolgende jaar waarin de omzet van snackbars groeide. Gecorrigeerd voor prijzen nam de omzet nu ruim twee jaar op rij toe. In 2014 kwamen snackbars qua volume terug op het niveau van topjaar 2007.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, snackbar

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...