Geplaatst op: 07-03-2016

Sterke groei voor snackbars

Sterke groei voor snackbars
Foto: Shutterstock
Met een uitzonderlijk goed laatste kwartaal hebben snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons, een positief jaar afgesloten. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, zette deze horecabranche 8,1 procent meer om. Het was het toefje slagroom op een jaar waarin de omzet met 5,1 procent groeide. Dit maakt CBS bekend in de kwartaalmonitor horeca waarover we morgen uitgebreid berichten.


Als het gaat om de omzet had geen enkele tak van de horeca dit jaar reden tot klagen, met een gemiddelde omzetgroei van 6,5 procent. Maar geen deelbranche kon tippen aan het groeipercentage van de snackbars in het laatste kwartaal.


Veel meer versnaperingen verkocht

Van de ruim 8 procent komt 7 procentpunt voor rekening van het aantal verkochte ijsjes, broodjes, patatjes oorlog en andere versnaperingen (deze cijfers betreffen het volume). De prijzen van de consumpties stegen in het vierde kwartaal met gemiddeld 1,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.


Slechts een kleine prijsstijging

Over heel 2015 stegen de prijzen van snacks en ijsjes gemiddeld 1,2 procent. Dat was de kleinste prijsstijging sinds 1998, nog in het guldentijdperk. In de afgelopen vijftien jaar stegen de prijzen in snackbars en ijssalons met gemiddeld 2,8 procent per jaar. De inflatie was in dezelfde periode gemiddeld 2 procent.



Terug op volume van voor de crisis

In 2001 en 2002 was er een piek in de prijsstijging. In die periode speelden onder meer een btw-verhoging en de invoering van de euro. Dit was het derde achtereenvolgende jaar waarin de omzet van snackbars groeide. Gecorrigeerd voor prijzen nam de omzet nu ruim twee jaar op rij toe. In 2014 kwamen snackbars qua volume terug op het niveau van topjaar 2007.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, snackbar

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...