Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Meer marge en denkkracht

Recreatie & Toerisme februari / maart 2016 is uit

Meer marge en denkkracht

Afgelopen vrijdag en dinsdag ontvingen alle abonnees van Recreatie & Toerisme het nummer van februari/maart 2016. Hieronder de editorial uit dat nummer. Om stevig te openen voor het online doorplaatsen van artikelen kunt u hier de tips & trics van de snel groeiende Heineken Experience (+22%) lezen.


Iedereen heeft zo’n zin in lekker weer. De storm en regen maken plaats voor verse bloemen die nog net niet van hun bol afwaaien. Binnen ondernemers en beleidsmakers viel in januari en februari maar weinig te merken van een ijzige periode. Er wordt bijna mooi weer geforceerd door alle ontwikkelingen. Dat ook nog eens ondersteund door de voorspelde groei van 1 tot enkele procenten in toerisme (pag. 22) ziet iedereen het rendement weer helemaal zitten. Daarom als openingsinterview het team van Maas Makelaars aan het woord. Makelen is het samenbrengen van vraag en antwoord. Dat is in deze sector complex. Het levert een mooi beeld op welke bedrijven en locaties het goed doen en waarom. Want dat zit achter hun beroep, je kunt pas wat verkopen als het recreatiebedrijf er iedere dag goed uitziet en met visie wordt geleid.

Wat dacht je van een groeipercentage van 22% in een jaar tijd en de kans om dit jaar de grens van 1 miljoen bezoekers te passeren? Dan gaat het over de Heineken Experience (pag. 16). Al sinds de start is dit bedrijf een aansprekend sterk voorbeeld. Door deze cijfers waren we echt benieuwd waarom het nu opeens zo hard gaat. Dat is toch wel fors meer dan die schamele procenten groei die ons dit jaar in toerisme te wachten te staan. Iets doet manager Lubbers heel veel slimmer dan de rest.


Ondernemen en beleid maken is niet altijd makkelijk. Dat bleek tijdens de Vakantiebeurs. Talloze producten en trends werden aangereikt maar in de laag eronder blonk vage paniek door. Help, de millennial komt er aan (pag. 32). Daar weten we nog weinig van terwijl zij heel anders tegen de wereld aankijken. Dan heb je ook te maken met andere verwachtingen voor reizen en gastvrijheid.


Ook een worsteling, maar dan een die uit succes voortkomt, de oprichting van de eerste transnationale VVV. Samen met Duitse en Belgische partners start Zuid-Limburg een nieuwe stichting. Keihard nodig om internationale processen voor bijvoorbeeld productontwikkeling op te zetten. Waarom komt dat uit succes voort? Ga dan naar pagina 39. Wellicht haal je er inspiratie uit om zelf een unieke regio op te zetten.


Deze keer weer heel veel tips en tools voor de ontwikkeling van marketing, beleid en innovatie. Hopelijk blijft de lobby voor verbetering van beleid en ondernemersklimaat in leisure niet steken omdat het economisch beter gaat. Nu de groei er aankomt, geen garantie, komt er meer marge en denkkracht vrij om Nederland onderscheidend te maken. Het is wel erg stil rondom deze onderwerpen bij bijvoorbeeld Gastvrij Nederland.


Maak tijd vrij in je agenda voor: Het Toerisme- en Vrijetijdscongres 2016, donderdag 9 juni in Hogeschool Zeeland, Vlissingen.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: marge, innovatie, leisure, marketing, experience, reizen

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...