Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe ontwikkel je een nieuw business- en experience model voor je bedrijf?

Hoe ontwikkel je een nieuw business- en experience model voor je bedrijf?
Bij NRIT Media verscheen onlangs het boek Nieuwe business modellen voor de toeristisch-recreatieve sector van Herman Lier en Peter van Wijngaarden. Vandaag verschijnt in Recreatie & Toerisme een dubbelinterview met beide auteurs. Het interview staat ook op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.


Herman Lier beschrijft in dit boek de werking van het door hem gemodificeerde Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Met dit model kunnen organisaties inzichtelijk maken waarop ze haar middelen en activiteiten het beste kunnen inzetten om waarde te creëren. Het boek wordt afgesloten met een uiteenzetting van het Guest Experience Model® van Peter van Wijngaarden waarmee een optimale gast-/klantbeleving kan worden geregisseerd.


A New Business Model

Zoals veel innovaties uit ergernis ontstaan, kwam ook Herman Lier op het idee voor een eigen boek door de reacties van studenten en ondernemers. Ze vonden het boek van Osterwalder best lastig in gebruik met onduidelijk en academisch taalgebruik. "Dat kan anders, dacht ik en heb een boek gemaakt waarin op heldere wijze beschreven wordt hoe je het model kunt invullen met duidelijke voorbeelden vanuit toerisme en recreatie”, zegt Herman Lier in Recreatie & Toerisme, die aan het model van Osterwalder de bouwsteen Social Media toevoegde: "Die sociale media bouwsteen is zo belangrijk dat deze in een huidig business model niet mag ontbreken.” Herman Lier vindt dat ondernemers meer dan ooit duidelijke keuzes moeten: "Kies en wordt gekozen”, vat hij zijn ondernemersdevies eenvoudig samen: "Als je als bedrijf kiest, wordt je vanzelf door de consument gekozen. En welke keuzes je moet maken, kun je heel inzichtelijk maken met het Business Model Canvas.”


Guest Experience Model®

Herman Lier schreef samen met Peter van Wijngaarden die zijn Guest Experience Model® in het boek introduceert en feitelijk een verdieping is van de bouwsteen value proposition van het Canvas Business Model. Het valt Peter van Wijngaarden al enige tijd op dat steeds meer organisaties en dienstverleners in onze sector te weinig aandacht besteden aan het creëren van een goede beleving voor de klant: "Terwijl dat in de gastvrijheidssector een basisvoorwaarde is”, zegt hij in Recreatie & Toerisme. "Ik zie heel vaak dat mensen vanuit enthousiasme gaan ondernemen maar zich niet afvragen welke beleving ze precies willen overbrengen naar de klant.” Je moet volgens Peter van Wijngaarden eerst naar het fundament van je bedrijf kijken. "Wat is mijn waardepatroon en wat wil ik als experience concept aan de gasten meegeven?” Het Guest Experience Model® dat hij heeft ontwikkeld is een praktisch instrument om vat te krijgen op het bestaansrecht van een organisatie en dit te vertalen naar een betekenisvolle, belevingsgerichte propositie voor klanten of gasten. "Daarmee vult het tevens een ruimte die Osterwalder in zijn Business Model Canvas niet heeft benoemd”, sluit hij af.


Nieuwe business modellen voor de toeristisch-recreatieve sector van Herman Lier en Peter van Wijngaarden is voor € 25 euro inclusief BTW te bestellen via: www.nritmedia.nl/store/37/

Trefwoorden: ondernemen, modellen, businessmodellen, alexander osterwalder, klantbeleving

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    14/08/25
    Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
    Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
    13/08/25
    Exclusief voor leden
    Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
    ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
    13/08/25
    Exclusief voor leden
    Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
    Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
    13/08/25
    IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
    Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
    Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
    Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
    11/08/25
    Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
    Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
    11/08/25
    Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
    Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

    ||| Agenda |||

    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    03/09/25 t/m 07-09-25
    03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
    In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
    11/09/25
    11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
    Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
    01/10/25
    01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
    Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...