Geplaatst op: 19-02-2016

Goed jaar voor Schiphol Group

Goed jaar voor Schiphol Group
Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

De Schiphol Group heeft een goed jaar achter de rug met gezonde passagiersgroei, het grote netwerk van bestemmingen en de financiële soliditeit.


Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol. steeg met 6% naar 58,2 miljoen bij een stijging van het aantal vliegbewegingen met 2,8% naar 450.697. Samen met de regionale luchthavens verwerkte de Schiphol Group 64,3 miljoen passagiers (+6,1%).


Financieel resultaat

De netto-omzet daalt met 1,0% naar 1.423 miljoen euro, waarbij het effect van de daling in de havengeldtarieven met 6,8% per 1 april 2015 volledig is gecompenseerd door de stijging in verkeer en vervoer. Het nettoresultaat bedraagt 374 miljoen euro (2014: 272 miljoen euro). Er zijn drie bijzondere posten die het resultaat positief hebben beïnvloed. Allereerst bevat het resultaat een herwaardering van het vastgoed van 67 miljoen euro. Ook is er een resultaat van 50 miljoen euro door de verkoop van een belang in Schiphol Airport Retail. Daarnaast bevat het resultaat een post van circa 55 miljoen euro, die verrekend wordt in de havengelden per 1 april 2017 (2014: 35 miljoen euro). In 2015 is 439 miljoen euro geïnvesteerd in vaste activa (2014: 396 miljoen euro).



"Het netwerk en de bestemmingen van de airlines maakt Schiphol één van de belangrijkste knooppunten van Europa. Het aantal reizigers groeit fors en dat willen we blijven accommoderen en faciliteren. We lopen nu snel tegen de grenzen van onze piekcapaciteit aan. Investeringen in het versterken, verbeteren en vergroten van onze infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid zijn broodnodig. Dankzij onze financiële soliditeit kunnen we adequaat inspelen op de internationale concurrentie en kunnen we de havengelden op een concurrerend niveau houden."


Jos Nijhuis, president en CEO Schiphol Group


Belangrijkste ontwikkelingen
  • Schiphol Group heeft gezonde financiële resultaten behaald door de groei in aantal passagiers en een beheerste kostenontwikkeling. Gecorrigeerd voor de bijzondere posten ligt het rendement op het eigen vermogen tussen de 6% en 7%. Dit is een normaal niveau.
  • Het passagiersvolume op Amsterdam Airport Schiphol stijgt in 2015 met 6,0% naar 58,2 miljoen passagiers en het aantal vliegtuigbewegingen stijgt met 2,8% naar 450.697. Inclusief de regionale luchthavens van Schiphol Group bedraagt het totale aantal passagiers van Schiphol Group 64,3 miljoen (+6,1% t.o.v. 2014) en het aantal vliegtuigbewegingen 498.580 (+3,0% t.o.v. 2014).
  • Het aantal directe bestemmingen komt uit op 322 (323 in 2014), waarvan 134 intercontinentale bestemmingen (2014: 132). In totaal vliegen 109 luchtvaartmaatschappijen vanaf Schiphol naar 95 landen.
  • Per 1 april 2016 gaan de havengeldtarieven verder omlaag met 11,6%.
  • Op 3 juni 2015 zijn we overgegaan op centrale security in het niet-Schengengebied. De ingrijpende verbouwingen zijn gestart in 2013 en zullen in 2016 worden afgerond.
  • De grootschalige verbouwing van Lounge 2 wordt in de komende maanden afgerond. Mede door deze verbouwing en de grote drukte tijdens pieken is de gemiddelde retailbesteding per vertrekkende passagier in de winkels achter de securitycontrole op Amsterdam Airport Schiphol licht gedaald van 14,48 euro naar 14,45 euro. De omzet uit horeca is echter wel gestegen. Ook de omzet uit parkeren is toegenomen.
  • In december 2015 heeft het nieuwe Hilton hotel haar deuren geopend op Schiphol.
  • De waardeverandering van de vastgoedportefeuille bedraagt 67 miljoen euro positief (2014: -1 miljoen euro) en reflecteert de verbeterde markt voor commercieel vastgoed op en rondom Schiphol en de lage rente. De bezettingsgraad van de totale vastgoedportefeuille van Schiphol Group is verder verbeterd en bedraagt gemiddeld 88,3% (2014: 87,1%).
  • Het resultaat deelnemingen stijgt van 27 miljoen euro naar 60 miljoen euro.
  • De gemiddelde CO2-uitstoot per passagier is 1,65 kilo in vergelijking met 1,72 kilo in 2014.
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Cheeta’s terug langs autosafari in Beekse Bergen
Goed nieuws voor bezoekers van Safaripark Beekse Bergen: de cheeta’s zijn weer te bewonderen langs de populaire autosafari. Na een ingrijpende verbouwing is het vernieuwde cheetaverblijf officieel in gebruik genomen. De verbouwing was noodzakelijk omdat in het verleden sommige bezoekers uitstapten wat tot gevaarlijke situaties leidde.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
23/07/25
Efteling wil vakantiehuisjes bouwen op voormalige camping
De Efteling heeft de voormalige camping Bernehoeve in Kaatsheuvel gekocht en wil daar in de toekomst vakantiehuisjes realiseren in plaats van tenten of caravans. Dat meldt BN De Stem.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...