Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-02-2016

Kansen voor de Nederlandse kust

Kansen voor de Nederlandse kust
hans engbers / Shutterstock.com

Vorig jaar verbleven bijna 2,3 miljoen buitenlandse bezoekers aan de Nederlandse kust, waarvan bijna 1,6 miljoen Duitsers en bijna 420.000 Belgen. In totaal gaven de buitenlandse bezoekers daarbij bijna 1,2 miljard euro uit.


De goede fiets- en wandelmogelijkheden, goede bereikbaarheid, vriendelijke bevolking en weids uitzicht worden als sterke punten van de Nederlandse kust genoemd. Dit blijkt onder meer uit het onderzoek ‘Kustmonitor 2015’ van NBTC Holland Marketing.


Waarom bezoeken toeristen de kust?

Het beleven van de natuur wordt door Duitsers als belangrijkste motivatie gegeven voor een bezoek aan de Nederlandse kust. De Belgen komen met name om uit te rusten en te relaxen. Daarnaast wordt de Nederlandse kust relatief vaak geassocieerd met mooie en weidse stranden. Ook de zuivere lucht, rust en vrije natuur komen veel voor in de (spontane) associaties.


Waar liggen nog kansen?

Het profiel van de Nederlandse kust is weliswaar krachtig, maar het onderzoek biedt ook aanknopingspunten om verder te ontwikkelen. Groot potentieel hebben vooral restaurants met streekgerechten, het ontdekken van het achterland, historische bezienswaardigheden bezoeken en verblijven in kleinschalige accommodaties. Vooral in België zijn daarnaast ook thematische wandel- en fietsroutes interessante aanvullingen op het aanbod langs de Nederlandse kust.


Wat doet NBTC?

De kust is en blijft een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van ons land. NBTC zet zich in om, samen met partners, de Nederlandse kust blijvend onder de aandacht te brengen van (potentiële) bezoekers. Buitenlandse bezoekers worden verleid om ook in het laagseizoen een bezoek te brengen aan de Nederlandse kust. Dit past bij de strategie van NBTC om de bezoekers meer te spreiden in tijd en ruimte.


Wat heeft NBTC onderzocht?

De concurrentie met andere, met name Noordwest-Europese, kusten is groot. Om inzicht te krijgen in de concurrentiepositie van de Nederlandse kust heeft NBTC uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder Belgische en Duitse consumenten. De bekendheid, concurrentiepositie en het imago van de Nederlandse kust zijn in kaart gebracht. Daarnaast zijn er ook aspecten meegenomen die aanknopingspunten kunnen bieden voor verdere product- of gebiedsontwikkeling langs de Nederlandse kust.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/cijfersentrends.htm
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, kust, kustgebieden

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.