Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-02-2016
Auteur: Marc Gerlings

Grieken zijn meest gastvrij voor toeristen vinden Nederlanders

Grieken zijn meest gastvrij voor toeristen vinden Nederlanders
Griekenland, dat door de vluchtelingencrisis en afgelopen jaar door de mogelijke Grexit werd getroffen door minder inkomsten uit toerisme, wordt hoog gewaardeerd. Nederlanders vinden Griekenland het meest gastvrije land.

Uit het Zoover gastvrijheidsonderzoek blijkt dat vakantieliefhebbers het meest gastvrij en vriendelijkst worden ontvangen in Griekenland. Het resultaat komt voort uit vakantie-ervaringen van meer dan 300 respondenten.

Met 24% van de stemmen behaald Griekenland een eerste plek in de top 10.De Grieken zijn openhartig en staan klaar voor een ieder die bij hen aanklopt. Een bekende of een vreemde, dat maakt niets uit.

Blij met onszelf?
Over de tweede plek in de top 10 zijn de meningen erg verdeeld. Thailand, Bali en Japan worden vaak genoemd als het om gastvrijheid en vriendelijkheid gaat. Nederlandse toeristen voelen zich door de Aziatische bevolking erg welkom. Vakanties naar Aziatische bestemmingen nemen dan ook in populariteit toe.

De derde plek, met 14% van de stemmen, is voor Turkije. De Turken worden gezien als hele vriendelijke mensen waar je snel aan gehecht bent, aldus een respondent.

En Nederland zelf?
De Nederlander geeft -naast Oostenrijk en Italië- zijn eigen bevolking een gedeelde vierde plek in de lijst, met 7%. Dit kan te maken hebben dat op vakantie gaan in Nederland heel ‘eigen’ is en men krijgt wat er verwacht wordt.

Doe (eens) vriendelijk(dag)
Voor bovengenoemde landen is de internationale ‘doe vriendelijk dag’ dus niet echt nodig. Deze dag is in het leven geroepen om eens extra vriendelijk te doen tegen de medemens. De Engelsen, Zwitsers, Fransen en Belgen kunnen deze dag zeker wél ter harte nemen. Deze bevolking wordt als minst gastvrij en vriendelijk beschouwd door de Nederlandse vakantieganger. Zij behalen gezamenlijk slechts 4% van de stemmen.
Trefwoorden: gasvrij, gastvrijheid, reizen, toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...