Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag
Roy Beusker Fotografie
De BankGiro Loterij is de nieuwe partner van de Open Monumentendag. De loterij schenkt € 1,7 miljoen aan de stichting en redt daarmee het voortbestaan van dit populaire evenement. Het evenement dreigde te verdwijnen omdat per 2016 de vaste financier wegviel. De Open Monumentendagen trekken jaarlijks ongeveer 1 miljoen bezoekers. Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en kreeg ruim € 700 duizend voor de Canon van Nederland.


Stichting Open Monumentendag ontvangt 1,7 miljoen euro van de BankGiro Loterij, verspreid over een periode van vijf jaar. De toekenning van de BankGiro Loterij maakt het mogelijk de bestaande Open Monumentendag te verbreden en te verdiepen, waardoor Nederlanders het hele jaar door kunnen genieten van alle soorten erfgoed in ons land.


Ruim € 700 duizend voor Openluchtmuseum

Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en ontving € 707.905 van BankGiro Loterij, waarvan € 207.905 uit de verkoop van ‘geoormerkte’ loten. Met deze bijdrage realiseert het Openluchtmuseum onder meer de presentaties van de canonvensters Karel de Grote, De Stijl, Willem Drees en Kinderarbeid (op het land) uit de Canon van Nederland. Vanaf de meivakantie 2016 zijn deze exposities open voor publiek.


Canon van Nederland

Het Openluchtmuseum werkt met het Rijksmuseum aan de presentatie van de Canon van Nederland in Arnhem die in 2017 zal worden geopend. Een prikkelende expositie in het Entreegebouw verbindt de geschiedenis van Nederland met ons dagelijks leven en dat van onze voorouders. Met een digitale polsband (RFID) stellen bezoekers zelf een digitaal paspoort samen. Met interactieve games in de tentoonstelling en het museumpark verbinden ze hun eigen leven met de geschiedenis en gaan ze verder op onderzoek uit; in het museumpark, online, of elders in het land. Daarnaast worden vanaf 2014 jaarlijks enkele onderwerpen - vensters - uit de Canon van Nederland gepresenteerd in de historische gebouwen in het museumpark.


Impact van Open Monumentendag vergroten

Stichting Open Monumentendag wil samen met een breed scala aan erfgoedorganisaties deze grote potentie van het tweedaagse evenement benutten om Nederland nog meer beleving te geven als het gaat om hún culturele erfgoed. Door een verdere uitbreiding van de openstelling van monumenten, het organiseren van verrassende activiteiten én een verbeterde communicatie en marketing van het evenement, wordt de impact van de Open Monumentendag vergroot.


Samen met 300 lokale en regionale comités

De landelijke Stichting Open Monumentendag, die verantwoordelijk is voor de landelijke coördinatie van de Open Monumentendag, doet dit samen met circa 300 comités en vele vrijwilligers in het hele land. Met een bezoekersaantal van rond het miljoen is de Open Monumentendag een van de grootste culturele evenementen van Nederland. Met de toezegging van het bedrag van de BankGiro Loterij is de stichting in staat het evenement ook de komende jaren landelijk te organiseren, samen met het Nationaal Restauratiefonds en andere fondsen (Fonds voor Cultuurparticipatie, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBfonds, Mondriaan Fonds), met provincies, en dit jaar ook met een extra bijdrage van het Ministerie van OCW (via het Fonds voor Cultuurparticipatie). Van het bedrag wordt niet alleen de Open Monumentendag georganiseerd maar ook regionale monumentendagen.


Recordbedrag verdeeld

De BankGiro Loterij heeft dit jaar een recordbedrag van ruim € 62,8 miljoen verdeeld over 69 culturele organisaties. Het gaat hierbij om zowel vaste jaarlijkse bijdragen als eenmalige schenkingen. Van ieder verkocht lot gaat de helft rechtstreeks naar deze organisaties.

Trefwoorden: cultuur, monumenten, evenementen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...