Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-02-2016

Vaste gasten verdienen meer aandacht

Vaste gasten verdienen meer aandacht
Nederland telt 1.065.000 vaste gasten, 84% uit eigen land en 16% uit het buitenland (vooral Duitsland en België). Al met al besteedden vaste gasten € 2,26 miljard in Nederland in 2014. Van alle vakantie-overnachtingen door Nederlanders wordt twintig procent doorgebracht in een eigen accommodatie. Dat blijkt uit onderzoek van CELTH die verwacht het aantal tweede woningen tot 2020 nog zal toenemen. Daarentegen zullen stacaravans, kamperen op de seizoensplaats en de boot op een vaste ligplaats in aantal verder afnemen.


Twintig procent van alle vakantie-overnachtingen van Nederlanders wordt doorgebracht in een eigen vakantie-accommodatie, zoals een tweede woning, stacaravan, seizoensplaats op de camping of boot op een vaste ligplaats. Deze vaste gasten zijn dus een omvangrijk marktsegment voor het toerisme in eigen land. Een paar kerncijfers zijn bekend, verder is er vooral sprake van vooroordelen: deze gasten ondernemen weinig activiteiten, geven nauwelijks geld uit en zijn daarom economisch niet relevant.


"Ria (67) schenkt twee kopjes koffie in nadat ze de tuinstoelen heeft uitgeklapt voor de stacaravan, terwijl Henk (69) de thuis ingekochte boodschappen en de heggenschaar uit de auto pakt voor een lang weekend op de camping.”


Eerste grote onderzoek naar vaste gasten

Maar kloppen de vooroordelen wel? Wat is de omvang van deze markt, wat is het economisch belang en hoe gaat deze markt zich ontwikkelen? Vragen die CELTH opmerkte in gesprekken met provincies, toeristische regio’s en brancheorganisaties. Volop reden voor een grootschalig onderzoeksproject, mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van NBTC Holland Marketing, Marketing Oost, Provincie Gelderland en Provincie Zeeland en door de medewerking van Recron en HISWA Vereniging.


Economisch belang: € 2,26 miljard

Nederland telt 1.065.000 vaste gasten, 84% uit eigen land en 16% uit het buitenland (vooral Duitsland en België). De vaste gast bevindt zich voornamelijk in twee levensfases; het oudere echtpaar en de gezinnen met (jonge) kinderen. Opvallend is dat er nauwelijks significante verschillen zijn in het gedrag van deze verschillende groepen vaste gasten.


"Peter (38) en Linda (35) hebben een druk leven met drie jonge kinderen en kijken uit naar de voorjaarsvakantie: met het hele gezin een paar dagen naar hun huisje aan de kust. Met z’n allen uitwaaien op het strand, natuurlijk eindigend met warme chocomel in een strandtent.”


Vaste gasten geven meer geld uit dan toeristen

De vaste gast geeft gemiddeld € 13 per persoon per dag uit, meer dan alle andere toeristen (na aftrek van accommodatiekosten). Vaste gasten besteden hun geld vooral in de horeca en aan boodschappen. Daarnaast besteedt men op jaarbasis gemiddeld € 3.100 aan hun accommodatie (huur, onderhoud, verzekeringen). Al met al besteedden vaste gasten € 2,26 miljard in Nederland in 2014. Om dit bedrag in perspectief te zetten: de totale bestedingen van Nederlandse en buitenlandse gasten tijdens toeristische kampeervakanties bedroegen € 683 miljoen in 2014 en de totale bestedingen aan toeristische bungalowvakanties bedroegen € 1,96 miljard.


Tabel 1: Bestedingen van vaste gasten


Toekomst van de vaste gast

Het aantal vaste gasten is de afgelopen 10 jaar nog heel licht toegenomen, vooral dankzij de toename van het bezit van tweede woningen. De vaste gasten met een stacaravan, seizoensplaats op de camping of boot op een vaste ligplaats namen in aantal af. Kijkend naar de toekomst zegt 11% van de vaste gasten het vakantieverblijf binnen 5 jaar te verkopen, nog eens 26% overweegt dit. Kijkend naar deze cijfers en relevante trends en ontwikkelingen maakte CELTH een marktprognose tot 2020. CELTH verwacht dat het aantal tweede woningen tot 2020 nog zal toenemen. Daarentegen zullen stacaravans, kamperen op de seizoensplaats en de boot op een vaste ligplaats in aantal verder afnemen.


Figuur 1: Marktprognose vaste gasten 2020, indexcijfers 2004=100



Gastenbinding door aandacht

Hoewel de markt onder druk staat, kunnen ondernemers hun vaste gasten behouden door goed in te spelen op (soms onuitgesproken) wensen, interesses en behoeften. Door aandacht voor de gast, het aanbieden van relevante diensten en het ontzorgen van de gast, wordt de binding met het bedrijf vergroot. Zo kunnen de vele bestedingen van de vaste gast worden behouden voor het bedrijf en voor de regio.

Link: http://www.celth.nl/nl/vastegast
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vaste gasten, seizoensrecreatie, tweede woningen, watersport, kamperen, campings, bungalowparken

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.