Geplaatst op: 03-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Explosieve groei van escape rooms

Explosieve groei van escape rooms

Nederland telt steeds meer zogenaamde ‘escape rooms’ en daarmee de nieuwste hype in leisure-land. In 2013 kwamen de eerste escape rooms naar Nederland. Eind 2015 waren er inmiddels 133 locaties en dit aantal groeit nog steeds. Van Spronsen & Partners horeca - advies onderzocht dit nieuwe segment. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Escape Rooms Nederland. Wij schreven al eerder over escape rooms op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.


Het concept van een escape room is eenvoudig; je sluit een groep mensen op in een kamer waaruit ze moeten ontsnappen door samen te werken aan het oplossen van raadsels en puzzels. De ‘escape room’ richt zich op de interessante doelgroep van particuliere en zakelijke gebruikers tussen de 25 en 45 jaar. De verwachting is dat de vraag de komende jaren nog fors zal toenemen aangezien de meeste consumenten het concept nog moeten leren kennen en wel eens iets nieuws willen proberen. Het is echter niet voor iedereen geschikt en kan als niche-voorziening worden gezien.


Veel gespecialiseerde aanbieders

Eind 2015 waren er 133 locaties in Nederland met ruim 238 kamers. Circa 25% daarvan is gevestigd bij bestaande leisure-aanbieders, 75% zijn gespecialiseerde aanbieders. Hoe spannender de locatie, hoe beter. De bedrijven zijn gevestigd in oude forten, industriepanden en andere excentrieke locaties. Een escape room vraagt relatief beperkte investeringen en vormt daarnaast een welkome aanvulling voor bestaande horeca- en leisure-aanbieders zoals pretparken, zalencentra, vakantieparken, family entertainment centers, kartbanen en indoor speeltuinen. Valkuilen bij de opzet van een escape room zijn de inrichting die de spelers onvoldoende in het verhaal meeneemt, te makkelijke of te moeilijke escape rooms en te weinig vernieuwing waardoor herhaalbezoekers worden teleurgesteld. 43% van de aanbieders heeft een bar of lounge waar de spelers terecht kunnen voor drankjes of een kleine snack, 31% biedt een volwaardige horecavoorziening met dranken en maaltijden en 26% heeft geen vorm van horeca.


Prijzen en aanbod

De toegangsprijs bedraagt gemiddeld € 19,07 (weekendprijs). De meeste escape rooms vinden we in Noord-Brabant (63), gevolgd door Noord-Holland (41) en Limburg (31). Binnen de G4 kent Amsterdam het grootste aanbod. Rotterdam is de duurste
stad met gemiddeld € 21,40 p.p.Opvallend is het grote aanbod in de grote Brabantse steden. Zo heeft Eindhoven (16 kamers) en is het aanbod hier dus groter dan in Rotterdam en Den Haag. Eindhoven is relatief goedkoop met gemiddeld € 18,57.



Grote vraag van nieuwe gebruikers verwacht

De escape room bevindt zich nog in de ‘Early-adaptors’ fase. Dit betekent dat de eerstkomende jaren een grote vraag vanuit nieuwe gebruikers zal ontstaan. De massa zal de faciliteit echter maar voor een beperkt deel gaan gebruiken en het wellicht na één kennismaking voor gezien houden. Simpelweg niet iedereen is gecharmeerd van het spelelement en de setting. De escape room richt zich uiteindelijk op een niche markt van spel-liefhebbers zodat de sterke vraag in de beginperiode na een aantal jaren weer wat afzwakt.


Sterke groeiverwachting komende jaren

De ontwikkeling van het aanbod van escape rooms staat nog aan het begin van de product life cycle (PLC). De verwachting is dat het aanbod de komende 3 tot 5 jaar fors zal toenemen tot circa 400 bedrijven in 2020. Naast de groei van aanbieders op unieke locaties, zal een groot aanbod ontstaan bij bestaande leisure en horeca-aanbieders (als nevenactiviteit). De lage investeringsdrempel (beperkte oppervlakte en lage investeringen) en hoge mate van gevraagde creativiteit van ontwikkelaars en gebruikers is een aanjager voor verdere groei. Het vormt een prettige tegenhanger voor online ontwikkelingen (social media), game-verslaving en alsmaar groter groeiende attracties en omvangrijke ‘leisure-experiences’.


Link: http://www.spronsen.com/downloads/Escaperooms%20in%20beeld%202016.pdf
Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, escape rooms

Reacties:

  • 28-03-21 om 14:24 uur
    aftergy
    [url=https://gcialisk.com/]cheap cialis[/url]

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
14/03/21
Op zoek naar perspectief voor de gastvrijheidssector: ‘afslaan is een must’
De laatste tijd wordt door Jan en alleman in de media, waaronder ook onze eigen minister-pr...
25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/04/21
Risico op invoer coronavirus verkleinen met quarantaineplicht reizigers
Vandaag heeft het kabinet het wetsvoorstel waarin de quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoogrisicogebieden wordt geregeld naar de Tweede Kamer gestuurd. De quarantaineplicht is één van de maatregelen die het kabinet neemt om het risico op verspreiding van het virus door de komst van nieuwe virusmutaties tegen te gaan. Onderzoek toont aan dat reizigers zich slecht aan de quarantaineregels houden, laat het Ministerie voor Volksgezondheid weten.
16/04/21
Campanile werkt met Too Good To Go tegen voedselverspilling
De hotels van Campanile in Nederland en België gaan samen met de succesvolle anti-verspillingsapp Too Good To Go actief de strijd aan tegen voedselverspilling. Maaltijden die aan het eind van de dag in de hotels over dreigen te blijven, worden vanaf nu verpakt in zogeheten Magic Boxen.
16/04/21
Emirates start test IATA Travel Pass
De mobiele app van de International Air Transport Association moet ervoor zorgen dat passagiers op een makkelijke en veilige manier hun reizen kunnen beheren door duidelijk inzicht te krijgen in lokale vereisten en regels met betrekking tot Covid-19 tests en vaccinaties. Passagiers op vlucht EK185 van Dubai naar Barcelona hebben vandaag als eerste het digitale paspoort uit mogen proberen door hun Covid-19 teststatus voor de reis te verifiëren en te delen met Emirates.
16/04/21
Zuiderzeemuseum laat twee Zuiderzeebieren ontwikkelen
Tijdens de Nationale Museumweek 2021 lanceert het Zuiderzeemuseum zijn ‘eigen’ Zuiderzeebier met de online Must See Pubquiz. Het museum heeft twee Zuiderzeebieren laten brouwen in samenwerking met twee bierbrouwers rond het IJsselmeer, Het Brouwdok uit Harlingen en Brouwerij Stijl uit Almere.
16/04/21
Waddenfonds investeert zes miljoen euro voor toeristisch aantrekkelijker Kornwerderzand
Het Waddenfonds investeert 6 miljoen euro in Kornwerderzand om het gebied aantrekkelijker te maken voor toeristen.
15/04/21
Nieuw designmuseum in Evoluon
Nu zowel het Rijk, de gemeente Eindhoven als de provincie bijdragen, is de komst van het nieuwe designmuseum, Next Nature Network (NNN), verzekerd, meldt de provincie Brabant. NNN wordt een multidisciplinair laboratorium waar design en technologie van en voor de toekomst worden getoond, beleefd en gevoeld.
15/04/21
12 studenten Zadkine en Boijmans maken tentoonstelling
Zadkine en Museum Boijmans Van Beuningen bundelen opnieuw de krachten. Samen met kunstenaar Nilton M...
15/04/21
Onderzoek Booking.com: Vaccinatie is de sleutel tot buitenlandse reizen
Veel Nederlanders hebben, mede door de vaccins, de hoop op een vakantie in 2021 nog niet opgegeven. Door het lange thuiszitten is vakantie voor velen belangrijker dan ooit. De reisintenties zijn serieus want veel Nederlanders hebben vakantiedagen gespaard en de tijd thuis benut om toekomstige reizen te plannen. Dat blijkt uit onderzoek van Booking.com die nog veel meer resultaten delen die aanknopingspunten bieden voor uw marketingactiviteiten.