Geplaatst op: 03-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Explosieve groei van escape rooms

Explosieve groei van escape rooms

Nederland telt steeds meer zogenaamde ‘escape rooms’ en daarmee de nieuwste hype in leisure-land. In 2013 kwamen de eerste escape rooms naar Nederland. Eind 2015 waren er inmiddels 133 locaties en dit aantal groeit nog steeds. Van Spronsen & Partners horeca - advies onderzocht dit nieuwe segment. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Escape Rooms Nederland. Wij schreven al eerder over escape rooms op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.


Het concept van een escape room is eenvoudig; je sluit een groep mensen op in een kamer waaruit ze moeten ontsnappen door samen te werken aan het oplossen van raadsels en puzzels. De ‘escape room’ richt zich op de interessante doelgroep van particuliere en zakelijke gebruikers tussen de 25 en 45 jaar. De verwachting is dat de vraag de komende jaren nog fors zal toenemen aangezien de meeste consumenten het concept nog moeten leren kennen en wel eens iets nieuws willen proberen. Het is echter niet voor iedereen geschikt en kan als niche-voorziening worden gezien.


Veel gespecialiseerde aanbieders

Eind 2015 waren er 133 locaties in Nederland met ruim 238 kamers. Circa 25% daarvan is gevestigd bij bestaande leisure-aanbieders, 75% zijn gespecialiseerde aanbieders. Hoe spannender de locatie, hoe beter. De bedrijven zijn gevestigd in oude forten, industriepanden en andere excentrieke locaties. Een escape room vraagt relatief beperkte investeringen en vormt daarnaast een welkome aanvulling voor bestaande horeca- en leisure-aanbieders zoals pretparken, zalencentra, vakantieparken, family entertainment centers, kartbanen en indoor speeltuinen. Valkuilen bij de opzet van een escape room zijn de inrichting die de spelers onvoldoende in het verhaal meeneemt, te makkelijke of te moeilijke escape rooms en te weinig vernieuwing waardoor herhaalbezoekers worden teleurgesteld. 43% van de aanbieders heeft een bar of lounge waar de spelers terecht kunnen voor drankjes of een kleine snack, 31% biedt een volwaardige horecavoorziening met dranken en maaltijden en 26% heeft geen vorm van horeca.


Prijzen en aanbod

De toegangsprijs bedraagt gemiddeld € 19,07 (weekendprijs). De meeste escape rooms vinden we in Noord-Brabant (63), gevolgd door Noord-Holland (41) en Limburg (31). Binnen de G4 kent Amsterdam het grootste aanbod. Rotterdam is de duurste
stad met gemiddeld € 21,40 p.p.Opvallend is het grote aanbod in de grote Brabantse steden. Zo heeft Eindhoven (16 kamers) en is het aanbod hier dus groter dan in Rotterdam en Den Haag. Eindhoven is relatief goedkoop met gemiddeld € 18,57.



Grote vraag van nieuwe gebruikers verwacht

De escape room bevindt zich nog in de ‘Early-adaptors’ fase. Dit betekent dat de eerstkomende jaren een grote vraag vanuit nieuwe gebruikers zal ontstaan. De massa zal de faciliteit echter maar voor een beperkt deel gaan gebruiken en het wellicht na één kennismaking voor gezien houden. Simpelweg niet iedereen is gecharmeerd van het spelelement en de setting. De escape room richt zich uiteindelijk op een niche markt van spel-liefhebbers zodat de sterke vraag in de beginperiode na een aantal jaren weer wat afzwakt.


Sterke groeiverwachting komende jaren

De ontwikkeling van het aanbod van escape rooms staat nog aan het begin van de product life cycle (PLC). De verwachting is dat het aanbod de komende 3 tot 5 jaar fors zal toenemen tot circa 400 bedrijven in 2020. Naast de groei van aanbieders op unieke locaties, zal een groot aanbod ontstaan bij bestaande leisure en horeca-aanbieders (als nevenactiviteit). De lage investeringsdrempel (beperkte oppervlakte en lage investeringen) en hoge mate van gevraagde creativiteit van ontwikkelaars en gebruikers is een aanjager voor verdere groei. Het vormt een prettige tegenhanger voor online ontwikkelingen (social media), game-verslaving en alsmaar groter groeiende attracties en omvangrijke ‘leisure-experiences’.


Link: http://www.spronsen.com/downloads/Escaperooms%20in%20beeld%202016.pdf
Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, escape rooms

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
31/01/20
Reisvirus
Reisvirus
31/01/20 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegeli...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Green Key voor alle Europese Center Parcs parken
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd. Wat heeft Center Parcs bereikt?
21/02/20
Exclusief voor leden
Fors omzetverlies luchtvaart voor Coronavirus
De uitbraak van het Cornavirus in China heeft AITA genoopt haar prognose voor de groei van de luchtvaart bij te stellen. Vooral in de regio gaat de omzet van de luchtvaartmaatschappijen scherp omlaag.
21/02/20
Exclusief voor leden
Stedelijk Museum Schiedam voorgedragen voor één miljoen euro subsidie
Het Stedelijk Museum Schiedam wordt vanuit de provincie Zuid-Holland voorgedragen aan het rijk om in...
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Stemming en koopbereidheid Nederlandse consument stabiel
De stemming onder Nederlandse consumenten verandert volgens het CBS nauwelijks.
20/02/20
Gelderland heeft forse groene ambities
Gelderland heeft met de Rijksoverheid afgesproken om 10.500 hectare nieuwe natuur aan te leggen voor...
20/02/20
Landgoed Hizzard voor de tweede keer Camperlocatie van het jaar
Landgoed Hizzard in Friesland is door camperaars gekozen tot Camperlocatie van het jaar 2020.