Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-01-2016
Auteur: Marc Gerlings

Campingbeurs Caravana trekt 7% meer bezoekers

Campingbeurs Caravana trekt 7% meer bezoekers
Van 21 t/m 26 januari was kamperend Nederland op de 56e editie van de Caravana te vinden. De beurs trok dit jaar zo’n 48.000 kampeerliefhebbers, een stijging van bijna 7% ten opzichte van vorig jaar. De organisatie kijkt daarmee terug op een geslaagde editie.

Projectmanager Femke Beekink: "We hebben veel positieve geluiden gehoord van zowel standhouders als bezoekers. De Caravana ademt variëteit in een heerlijke gemoedelijke sfeer. Daar zijn we trots op. Maar we zijn vooral ook trots op de standhouders die door een bijzondere manier van presenteren zich proberen te onderscheiden en daarmee zeker iets toevoegen. We doen het tenslotte niet alleen."

Dit jaar telde de beurs bijna 400 exposanten en was daarmee nagenoeg uitverkocht.

Primeurs op de Caravana
De Caravana kenmerkt zich door het grote aantal primeurs op kampeergebied welke tentoongesteld worden. Dit jaar was er vanuit de (vak)pers veel aandacht voor deze primeurs, waaronder onder andere de CameleoN, de tenttrailers en daktenten van Campwerk en de Knaus sun i900. Veel aandacht was er ook voor de verkiezing Kampeerauto van het Jaar georganiseerd door de NKC en de KCK verkiezing Caravan & Camper van het Jaar.

Designwedstrijd: 'Het kampeermiddel van de toekomst'
De kampeerbranche blijft in beweging. Daarom was er ook aandacht voor kamperen in de toekomst. Speciaal voor de Caravana 2016 gingen designers van verschillende hogescholen en universiteiten aan de slag om ‘het kampeermiddel van de toekomst’ te ontwerpen. Bezoekers konden hun stem uitbrengen op één van deze ontwerpen. De winnende ontwerpen worden binnenkort bekendgemaakt op de website van de Caravana: www.caravana.eu.

Caravana 2017
De Caravana 2017 wordt gehouden van 19 t/m 24 januari 2017 in het WTC Expo te Leeuwarden. Vanaf maart dit jaar kunnen geïnteresseerde kampeerbedrijven zich weer inschrijven voor deelname.
Trefwoorden: kamperen, beurs, evenement

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...