Geplaatst op: 22-01-2016

VVV Zuid-Limburg legt focus op Millennials

VVV Zuid-Limburg legt focus op Millennials
Op de foto Anya Niewierra van VVV Zuid-Limburg en de winnaars van de Innovatieprijs 2015 , Hans Gubbels van het Continium, Columbus en Cube, Rik Prinssen en Andre van Loenen van Mystery House


VVV Zuid-Limburg bereidt zich voor op de ‘millennial’ generatie. Limburg heeft jarenlang geïnvesteerd in het werven van de financieel krachtige babyboomers. "Onze inspanningen waren succesvol en resulteerden in de hoogste bestedingen per persoon per dag van Nederland. Echter, voor de komende jaren zal ook gemikt moeten worden op de Millennials, die nu de wereld bestormen”, aldus de directeur van de VVV Zuid-Limburg Anya Niewierra.


Wie zijn de Millenials?

De Millennials zijn geboren tussen ± 1980 en 2000 en zijn anders dan de voorgaande generaties. Zij zijn namelijk de eersten die in de digitale wereld opgroeiden. Niewierra toonde tijdens haar nieuwjaarsrede de kenmerken van deze aparte groep en hoe de VVV in de toekomst haar organisatie wil gaan inrichten om de online klantreis van de Millennials goed te kunnen regisseren.

Tijdens de bijeenkomst in het Holland Casino in Valkenburg, ontmoetten een kleine 400 toeristisch-recreatieve collega’s uit de politiek en het bedrijfsleven elkaar. Gedeputeerde Mobiliteit, Stedelijke Ontwikkeling en Toerisme Eric Geurts informeerde de aanwezigen hier over het investeringsprogramma van de Provincie Limburg en de 12 miljoen euro die de provincie de komende vier jaar gaat uittrekken om het toerisme in Limburg te stimuleren. "Die inspanningen moeten meer toeristen en bezoekers en meer structurele banen in de toeristische sector opleveren”, aldus gedeputeerde Geurts.


Hoe reizen ze?

Millenials zijn nu volwassen en bestormen de wereld. Ze hebben op jonge leeftijd al veel reiservaring opgedaan en ze weten daardoor goed wat ze wel en niet willen. Millenials doen graag mee met de ‘locals’, ze zoeken naar onbekende bestemmingen, ze willen op reis streekproducten, ze participeren in de deel-economie, het zijn community mensen die bloggers en vloggers volgen. Millenials communiceren via oneliners, films en sterke beelden en doen ervaringen op via virtual reality. Ze weten niet beter dan dat je ‘online’ boekt, want in hun jeugd begon de opmars van allerlei boekingskanalen. Het is een generatie die al als tiener een mobieltje had waarmee ze nu werken, shoppen, gamen en communiceren. Millenials bezoeken graag evenementen, delen hun ervaringen en misschien wel het belangrijkste; ze willen als individu benaderd worden.


De VVV Zuid-Limburg wil graag de ‘millennial’ generatie bereiken door:

  • In maart een nieuwe site te lanceren waarop films, beeldmateriaal, info graphics en bloggers & vloggers de dienst gaan uitmaken.
  • Zuid-Limburg via ‘storytelling te verkopen’ door informatie - inclusief plattegronden - via verhalen te vertellen.
  • ‘Braggie’ plekken te ontwikkelen oftewel ‘opschep plekken’.
  • Social media prominenter in te zetten.
  • Free publicity te creëren op nieuwe manieren.
  • De online boekingsformule ‘Tickli’- Ticketshop Limburg - verder door te ontwikkelen.
  • Virtual reality in te zetten op de fysieke VVV kantoren.
  • Via een pop-up store bezoekers te informeren.
  • Augmented reality apps te ontwikkelen.
  • Mogelijkheden te creëren om informatie te ‘sharen’.
  • Via 1 op 1 marketing de doelgroep te benaderen.

De aanwezigen konden ter plekke al een foto laten maken op een voor de gelegenheid ingerichte ‘braggie’ plek die daarna digitaal gedeeld kan worden.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv's limburg, doelgroepen, millenials

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
Eerste 'surf-kas' zuivert Amsterdams kanaalwater
De Amsterdamse ontwerper Frederik van Os heeft een innovatieve manier bedacht om waterrecreatie te combineren met ecologisch herstel. Zijn project, de Surf Pill, is een drijvende ‘surf-kas’ die kanaalwater zuivert terwijl mensen erop kunnen surfen.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...