Geplaatst op: 21-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuwe inspiratie voor strandovergangen

Nieuwe inspiratie voor strandovergangen

In het Nederlands toeristisch product is niets zo verwaarloosd als de strandovergang. Wat een prachtige start kan zijn van een mooie strandbeleving is vaak niets meer dan een simpele met zand ondergestoven trap. Met een beetje geluk staat er nog een bord met informatie over de voorzieningen die over het duin te vinden zijn en een eenvoudige fietsenstalling. Functionaliteit is hier koning en de beleving al jaren in de kerker opgesloten. In Zeeland vonden ze dat het roer om moest. Daarom heeft Kenniscentrum Kusttoerisme samen met Economische Impuls Zeeland en VVV Zeeland een inspiratiebijeenkomst ‘Innovatieve Strandovergangen’ georganiseerd.




"Veel bezoekers komen naar Zeeland voor een dagje strand. De toegang naar het strand, via een strandovergang, vormt daarbij het startpunt. De huidige strandovergangen voldoen prima, maar zouden wel meer inspiratie en beleving kunnen bieden aan de gasten.”



Parkeerplaatsen als belevingsknooppunt

Directe aanleiding was de verkenning rondom parkeeronthaallocaties. Deze verkenning had als doel om inzicht te krijgen in de kansen om te komen tot een duurzame kwaliteitsverbetering van parkeerterreinen langs de kust. Zodat er in de toekomst één of meer hoogwaardige, gastvrije en duurzame onthaallocaties bij het strand kunnen worden ontwikkeld die kunnen fungeren als belevingsknooppunt. De belangrijkste aanbevelingen uit dit onderzoek:

  • Parkeerterreinen vormen voor gebruikers vaak een eerste indruk van het gebied waarin ze recreëren. Bij de inrichting en invulling van het parkeerterrein zou meer rekening gehouden moeten worden met de wensen en behoeften vanuit de gebruikers.
  • De ontwikkeling van een parkeeronthaallocatie moet worden bekeken in breder perspectief dan de functie parkeren alleen. Het omliggende gebied met de verschillende andere functies (horeca, natuur, kust, beleving, veiligheid) moet worden meegenomen bij het opzetten een gastvrij onthaal.
  • De informatievoorziening over de (recreatie)mogelijkheden in het omliggende gebied moet op een makkelijke en toegankelijke manier aanwezig zijn op het parkeerterrein. Nadruk moet liggen op wat kan, niet op wat er niet mag/kan. Aansluiting bij het fietsknooppuntensysteem en wandelroutenetwerken is daarbij het uitgangspunt.
  • De mogelijkheden voor mobiel parkeren (via telefoon) kunnen verder worden gepromoot bij gebruikers van het parkeerterrein. Ook voor buitenlandse gasten dienen dergelijke systemen toegankelijk te zijn.
  • Ten aanzien van voorzieningen, zou de mogelijkheid van een permanent toiletgebouw de voorkeur hebben, maar de vraag is of dit op elk terrein te realiseren is (riolering, aanleg) en hoe beheer en onderhoud kunnen worden georganiseerd.
  • Op parkeerterreinen kunnen meer voorzieningen worden gerealiseerd gericht op fietsers. Zowel voor mensen die zelf hun (elektrische) fiets meenemen als voor voorbijgangers zouden elektrische oplaadpunten wenselijk zijn. Fietsverhuurmogelijkheden zichtbaar op het parkeerterrein of in de directe nabijheid kunnen worden toegevoegd.
  • Om elk parkeerterrein een eigen uitstraling te geven, passend bij het omliggende gebied en de recreatiemogelijkheden in het gebied, kan de thematische indeling van stranden worden gebruikt. Met het doortrekken van deze inhoudelijke thema’s ontstaat er één eenduidige informatievoorziening voor het gehele te ontsluiten gebied vanaf het parkeerterrein.
  • Parkeeronthaallocaties kunnen wellicht verrassende nieuwe verdienmodellen opleveren. Kansen liggen onder meer op het gebied van beheer, onderhoud en exploitatie van het parkeerterrein. Maar ook het toevoegen van andere functies of stimuleren van ander gebruik van het gebied zijn kansrijk. Nieuwe samenwerking tussen partijen, zowel overheden als ondernemers, is essentieel voor het verzilveren van nieuwe verdienkansen rondom parkeerterreinen.

Gemeenten slaan handen ineen voor strandovergangen 2.0

Naar aanleiding van die verkenning hebben Zeeuwse kustgemeenten aangegeven graag gezamenlijk op te trekken rondom het onderwerp strandovergangen. De gemeenten Schouwen-Duiveland, Sluis, Veere, Noord-Beveland en Goeree-Overflakkee hebben in een gezamenlijke inspiratiesessie nagedacht over de toekomst van strandovergangen. Naast inspiratie, van onder meer Ro&Ad Architecten, hebben de aanwezigen nagedacht over de (vernieuwende) invulling van strandovergangen in hun gemeenten. Uitgangspunt daarbij was het gemeentelijke DNA als onderdeel van de provinciale identiteit LAND IN ZEE! Hierdoor wordt iedere strandovergang een unieke plek, maar wel herkenbaar als onderdeel van de Zeeuwse kust. In de sessie werden kansrijke ontwikkelrichtingen voor vijf strandovergangen besproken. Een greep uit de ideeën:

  • Duinen landinwaarts doortrekken en daarin een parkeervoorziening realiseren
  • Huisjes op het dak van de parkeervoorziening bouwen met uitzicht op zee
  • Duinplein met waterbassin of waterplein met zicht op zee
  • Parkeergarage in berg met uitzicht op zee tijdens parkeren
  • Creëer een natuurtoegangspunt met natuurbruggen over weg
  • Maak een ontmoetingsplek voor ouderen uit het dorp
  • Zorg voor een ludiek vervoermiddel naar het strand
  • Bouw een hotel met parkeergarage in het duin
  • Denk na over vervoer naar strand met bijvoorbeeld tram, kabelbaan of segways
  • Ontwikkel een alternatieve route naar het strand met spannende paadjes door het duin
  • Speeltuin en sportgelegenheid voor de duinovergang
  • Doe meer met houten uitrolpaden die schoongehouden worden door paardenliefhebbers
  • Maak een fietspad op het strand

Conclusies

Samenvattend moet er aandacht zijn voor herkenbaarheid en duidelijkheid, moet worden ingezet op geluksmomenten, gedifferentieerd in tijd, doelgroep en ruimte en de vele stakeholders op het strand moeten worden gezien als een unieke kans iets moois te realiseren. De deelnemers hebben vier uitgangspunten geformuleerd:


1 Herkenbaarheid en duidelijkheid

Bij een strandovergang moeten bezoekers een welkomstgevoel ervaren en op een duidelijke, logische en makkelijke manier geleid worden naar het strand. Dit begint al bij een logische verbinding van het parkeerterrein naar de duinopgang. Deze moet prettig en veilig zijn en qua uitstraling passen bij het aanbod op het strand. In de communicatie (bebording) zou de nadruk moeten liggen op positieve boodschappen in plaats van op geboden en verboden.


2 Inzetten op geluksmomenten

Zet in op onvergetelijke geluksmomenten voor bezoekers, dit kan al beginnen op de parkeerplaats cq. strandovergang, bijvoorbeeld door onverwachts aanbod van activiteiten of service (ijsje, glijbaan naar het strand, uniek fotomoment, bolderkar).


3 Differentieer in tijd, doelgroepen ruimte

Heb aandacht voor de verschillende gebruikersgroepen (bewoner, dagrecreant, verblijfstoerist) en functies. Differentieer in tijd, doelgroepen ruimte. Dit kan door routing, of bijvoorbeeld aangepaste tariefstelling parkeren middels de ZeelandPas.


4 Zorg voor een brede blik

Bekijk strandovergangen als onderdeel van een breder gebied met meerdere ontwikkelingsopgaven. Hierdoor ontstaan win-win situaties voor meerdere betrokken partijen. Benut de grote hoeveelheid betrokken stakeholders als een kans. En gebruik een pilotproject gericht op Onthaal aan de kust (strandovergangen, parkeren) om in te zetten op duurzame samenwerking met winst voor alle partijen (gemeente, Waterschap, provincie, RWS, ondernemers, Strandexploitatie). Belangrijk daarbij is de realisatie van Zeeuws brede afstemming en borging van collectieve afspraken die ruimte bieden voor lokale partijen om invulling te geven aan maatwerk per locatie. De uitkomsten van deze pilot kunnen worden toegepast op andere locaties in Zeeland.



Verder lezen

De inspiratievoorbeelden die tijdens de bijeenkomst zijn besproken, de ontwikkelingen en ideeën per gemeente en een aantal algemene aanbevelingen worden beschreven in het rapport ‘Strandovergangen 2.0’ wat u hier kunt bekijken. Het rapport over de parkeeronthaallocaties is hier te downloaden.


Trefwoorden: dagrecreatie, kustgebieden, strand, parkeren, duinovergangen

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...