Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

De Vakantiebeurs is de afgelopen week door 121.593 mensen bezocht, dat zijn er iets meer als in 2015 toen de beurs 117.063 bezoekers trok. Bezoekers waren met name geïnteresseerd in informatie over Europa (68%), Nederland (24%) en een bestemming buiten Europa (61%). De top-5 populairste bestemmingen binnen Europa zijn Spanje (36%), Italië (35%), Frankrijk (30%), Duitsland en Portugal (25%) en Oostenrijk en Zwitserland (21%).


Als het gaat om de meest populaire werelddelen buiten Europa dan kiest men voor Azië (39%), Noord-Amerika (28%), Midden- en Zuid-Amerika (26%) en Australië en Nieuw Zeeland (24%). Gemiddeld verwacht de bezoeker van de Vakantiebeurs in 2016, 3.376 euro per persoon per jaar uit te geven aan de vakanties. Dat is een stuk meer als in 2015 toen bezoekers verwachtten 3.100 uit te gaan geven. Bezoekers aan de Vakantiebeurs besteden relatief veel aan vakanties, een gemiddelde Nederlandse vakantieganger besteedt 1.232 euro per jaar aan vakanties.


Nederland nauwelijks aanwezig

Opvallend in dit onderzoek is de relatief grote belangstelling van de bezoekers voor een vakantie in Nederland (24%), afgezet tegen de minimale aanwezigheid van Nederlandse bestemmingen.


Bucket list

Noorwegen en IJsland staan met stip bovenaan op de bucket list als het gaat om Europese landen die men ooit nog heel graag wil bezoeken. Deze landen worden gevolgd door Italië, Kroatië, Oostenrijk en Portugal/Griekenland. Buiten Europa staan de Verenigde Staten op nummer 1 van de bucket list. Achtereenvolgens noemt men Nieuw Zeeland, Australië, Zuid-Afrika en Peru.


Gebruik van internet en wifi

Uit onderzoek onder de bezoekers van de Vakantiebeurs blijkt dat vakantiegangers bijna niet meer met het thuisfront bellen om te laten weten dat ze veilig zijn aangekomen. Appen staat op nummer 1 met 55%. 1 op de 5 vakantiegangers skyped of facetimed regelmatig met het thuisfront. Bijna de helft (48%) van de vakantiegangers moest betalen voor wifi op de bestemming. 63% van de ondervraagden deelt foto’s met vrienden om te laten zien hoe mooi of indrukwekkend de bestemming is.


Alleen op vakantie

Op het Vakantiebeurs Goes solo paviljoen konden reismaatjes elkaar alvast ontmoeten en samen een culinaire wandeling ondernemen. Dat de groep alleenreizenden groter wordt blijkt ook uit onderzoek onder de bezoekers. Meer dan de helft is minimaal 1 keer alleen op reis geweest. 41% hiervan had destijds een partner en koos er bewust voor om alleen op reis te gaan. De top 3 redenen om alleen op reis te gaan zijn de vrijheid, nieuwe ervaringen opdoen en het makkelijker nieuwe vrienden maken. 1 op de 5 denkt dat ze meer tot rust komen als ze alleen op vakantie gaan dan wanneer ze met hun partner gaan. Opvallend is dat een kwart van de vakantiegangers eigenlijk liever alleen op vakantie gaat. Meer dan de helft van die groep zou dan hele andere dingen ondernemen op vakantie. Ze zouden zelfs kiezen voor een ander type vakantie.


Vakantiebeurs 2017

De volgende editie van de Vakantiebeurs vindt plaats van dinsdag 10 tot en met zondag 15 januari 2017.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, beurzen, vakantiebeurs

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...