Geplaatst op: 13-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders weer vaker op vakantie in 2016

Nederlanders weer vaker op vakantie in 2016

Na enkele jaren van lichte daling en vorig jaar een stabilisatie van het aantal vakanties, verwacht NBTC-NIPO Research dat Nederlanders in 2016 weer vaker op vakantie gaan. Zowel het aantal binnen- als buitenlandse vakanties zal stijgen. De bestedingen aan vakanties nemen ook toe. Dit baseert NBTC-NIPO Research op onder andere grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. Tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs op 12 januari worden de resultaten gepresenteerd.


Op de vraag 'Bent u van plan om in de komende twaalf maanden één of meerdere vakanties te ondernemen' antwoordde 74% bevestigend. Dat is de hoogste vakantie-intentie sinds vier jaar. De afgelopen jaren daalde de vakantie-intentie elk jaar met als dieptepunt 2015 met maar 71% van de Nederlanders met vakantieplannen. In 2012 was nog 78% van de Nederlanders van plan om de komende twaalf maanden op vakantie te gaan. Erg positief voor de vakantiemarkt is dat 17% van de Nederlanders van plan is om in 2016 vaker dan in 2015 op vakantie te gaan. Dat aandeel is nog nooit zo hoog geweest. De meeste Nederlanders (64%) gaan even vaak als in 2015 op vakantie. NBTC-NIPO ondervraagt voor dit onderzoek in december 20.000 Nederlanders van 18 jaar of ouder. Ondanks deze positieve ontwikkeling maken Nederlanders zich wel zorgen over de veiligheid op de vakantiebestemming. Zo houdt 59% rekening met de veiligheidssituatie bij de keuze van een bestemming. Bij gezinnen met kleine kinderen loopt dat op tot 67%.


Figuur 1: Vakantie-intentie van de Nederlandse bevolking


Zowel groei voor binnen- als buitenlandse vakanties

NBTC-NIPO verwacht dat het totaal aantal vakanties tussen 1% en 3% stijgt. Vorig jaar ondernamen Nederlanders 35,1 miljoen vakanties, dat waren er evenveel als in 2014. Nederlanders ondernemen naar verwachting in 2016 zowel meer binnen- als buitenlandse vakanties. Voor buitenlandse vakanties wordt een groei van 2 tot 4% verwacht. Door de onveilige situatie in de wereld gaan Nederlanders naar verwachting minder naar Griekenland en Turkije op vakantie en meer naar Spanje en Portugal. Het aantal buitenlandse vakanties groeit daarmee naar 18,6 miljoen. Voor vakanties in eigen land wordt een meer bescheiden groei van 0% tot 2% verwacht, wat resulteert in 17,2 miljoen binnenlandse vakanties. De totale bestedingen aan vakanties stijgen naar verwachting met 3% tot 4% en komen uit op zo’n 16,5 miljard euro.


Positieve economische verwachtingen stimuleren reislust

De belangrijkste verklaring voor het positieve vakantiesentiment vormt de aantrekkende economie. De combinatie van groeiend consumentenvertrouwen en stijgende koopkracht stimuleert de reislust. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen zouden het positieve gevoel nog wat kunnen temperen. "De ervaring leert dat de effecten daarvan veelal tijdelijk en lokaal zijn. De consument wil graag op vakantie en kiest voor bestemmingen die als veilig worden ervaren”, aldus NBTC-NIPO.


Figuur 2: Verwachtingen NBTC-NIPO Research voor het vakantiejaar 2016


Onderzoeksachtergrond

Sinds 2011 doet NBTC-NIPO Research jaarlijks in december grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. De steekproef omvat in totaal 20.000 respondenten, representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, toekomstverwachtingen, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/20
KHN vraagt om eenduidige uitspraken Kabinet
KHN is van mening dat deze uitspraak zorgt voor veel vragen en onrust in de sector omdat de eenduidigheid in het kabinetsbeleid ver te zoeken is, de reserves op zijn en er opnieuw geen perspectief wordt geboden.
24/11/20
Landelijk DMO netwerk breidt uit met Merk Fryslân
Merk Fryslân wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt de regiomarketing- en managementorganisatie voor de provincie Friesland toe tot het landelijke DMO netwerk om samen te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s bij bestemmingsontwikkeling.
24/11/20
Maxxton en Stardekk bundelen krachten in de wereldwijde markt van hospitality SaaS-oplossingen
Maxxton en Stardekk, beide reeds jaren vooraanstaande spelers in hospitality software, bundelen de k...
24/11/20
Verbrede Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q4 2020) van start
Alle mkb-ondernemers die in het laatste kwartaal van 2020 direct of indirect geraakt worden door de ...
24/11/20
Kabinet stelt koers voor ontwikkeling luchtvaart in Nederland definitief vast
Het kabinet heeft de nieuwe koers vastgelegd voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. He...
24/11/20
Nederlandse theekenners schrijven eerste theereisgids
De mooiste theeregio’s in 288 pagina’s verhalen, reisinspiratie, foto’s en handige tips voor j...
24/11/20
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan strijden om Hotello award
Gijs Hendrikx, Ilona van Rooij en Juliette Zwaan lieten meer dan 50 genomineerden en 7 halve finalisten achter zich in een pitch voor de Hotello of the Year Award.
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.