Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuws vanaf de Horecava

Nieuws vanaf de Horecava
Vandaag is in de RAI de 60ste editie van de Horecava van start gegaan. Het moment voor veel organisaties om nieuwtjes en recente onderzoeksresultaten te presenteren. We rapen er een aantal bij elkaar in dit samenvattende artikel. Lees ook het interview met KHN-directeur Lodewijk van der Grinten en de 10 trends die de redactie van NRIT Media zelf op de beursvloer verzamelde.


Omzetgroei 4%

De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie.


Spectaculair meer pintransacties

Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen.


Vlees nog steeds onbetwiste nummer 1

Restaurant-bezoekers blijven vlees kiezen als hoofdgerecht. Op nummer twee staat een mix van vlees en vis en op drie vis, gevolgd door een pasta- of rijstgerecht. Het vegetarische hoofdgerecht wordt het minst geserveerd en wordt minder populair. Een eerlijke, verantwoorde, gezonde keuken vol streek- en seizoensgebonden gerechten is steeds gewilder: de trend is duurzaamheid, (smaak)beleving en aandacht voor sfeer. Dit blijkt uit onderzoek onder horecaondernemers door de Horecava. Een soortgelijk onderzoek werd 10 jaar geleden ook gehouden. Een andere opvallende uitkomst is dat horecaondernemers tien jaar geleden, in 2005, voorspelden dat brood bij de maaltijd nu toch wel passé zou zijn (71%). Dit blijkt helemaal niet het geval; juist 70% vindt brood bij de maaltijd nog altijd belangrijk. Ook verwachtten zij destijds dat gasten anno 2015 uitgekeken zouden zijn op het tomatensoepje vooraf en dat het geen rol meer zou spelen in de horeca (20%). Maar de soep is van alle tijden: maar liefst 37% vindt de tomatensoep nog altijd relevant. Als afsluiter blijkt ijs in populariteit te zijn gezakt. Dit toetje stond eigenlijk altijd bovenaan, maar heeft die toppositie nu moeten inleveren ten faveure van koffie, al dan niet met een likeurtje erbij.



Duurzaameter gelanceerd

Op maandag 11 januari vond tijdens de opening van de Horecava de lancering plaats van De Duurzaameter. De Duurzaameter is een jaarlijkse peiling onder professionals in het out-of-home kanaal over hun kennis, houding en gedrag in relatie tot vraagstukken rond duurzaamheid. De Duurzaameter biedt inzicht in hoe professionals in de horeca denken over duurzaamheid en wat zij er zelf aan doen. Tegelijkertijd stimuleert het invullen van deze ‘duurzaamheidsbarometer’ het bewustzijn bij deze doelgroep over de manier waarop men verduurzaming kan bereiken en welke, ook financiële voordelen daarmee gepaard gaan. De Duurzaameter is een initiatief van True Taste Ventures, in samenwerking met de Horecava. In april 2016 worden voor het eerst de resultaten gepubliceerd. De Duurzaameter is te vinden op: www.duurzaameter.nl


Nieuwe Hygiënecode voor de horeca

Vanaf 1 april 2016 geldt de nieuwe Hygiënecode en om ondernemers daarin te ondersteunen is de nieuwe Hygiënecode vanaf vandaag al verkrijgbaar via de webshop van KHN. Met deze nieuwe Hygiënecode kunnen horecaondernemers en hun medewerkers op een eenvoudige manier voldoen aan de meest actuele wetgeving op het gebied van voedselveiligheid. In deze nieuwe code zijn actuele (werk)processen, de frequentie van de registratieverplichtingen en voorbeeldregistratieformulieren opgenomen, zodat horecaondernemers op een makkelijke manier veilig kunnen werken.


Rosval Easy-Cooling wint Horecava Innovation Award 2016

De Rosval Easy-Cooling heeft de Horecava Innovation Award 2016 gewonnen. Het prijswinnende afsluitsysteem voor koellades en deuren is hygiënischer én goedkoper dan de traditionele rubber afdichtingsranden. Dit jaar dongen 124 innovaties mee naar de Horecava Innovation Award. Het niveau lag hoog, vooral in de categorie Food & Beverage. Hoewel het accent weer meer ligt op luxe, comfort en gebruikersgemak, blijven duurzaamheid en gezond belangrijke thema’s. Bij Food & Beverage ging de Award naar Pekoe Tea Liqueur (Pekoe BV, Amsterdam); een vakkundig gemaakte theelikeurserie op basis van verschillende theesoorten, die in smaak ook echt te onderscheiden zijn. CityHub (Cityhub, Amsterdam) won bij Concepts, Interior & Design met een innovatief concept van modulaire overnachtingscabines, waarbij de zeer complete digitale omgeving in het oog springt. Toegang tot alles door middel van een simpel polsbandje. De luxe van een hotelkamer, de sociale omgeving van een hostel. De categorieprijs bij Equipment & Services was voor overall winnaar Rosval Easy-Cooling (Rosval, Best); koellades en -deuren zonder rubber afdichting. Veel hygiënischer en een stuk goedkoper, zegt de jury. In de categorie Digital, Applications & Social Media won de BarDoggy (BarDoggy BV, Mijdrecht); een app die de drukte in de kroeg registreert en analyseert. Gasten zien in één oogopslag waar het gezellig is, de ondernemer komt meer te weten over het bezoekgedrag van zijn gasten.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.