Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2016

Efteling investeert 35 miljoen euro in nieuwe attractie

Efteling investeert 35 miljoen euro in nieuwe attractie
In de zomer van 2017 opent de Efteling de nieuwe darkride ‘Symbolica: Paleis der Fantasie’. Symbolica wordt een overdekte attractie voor de hele familie, zoals bijvoorbeeld de bekende attracties Droomvlucht, Fata Morgana en Carnaval Festival in de Efteling ook zijn. Centraal in de rit staat de wisselwerking tussen werkelijkheid, droom en fantasie. Bezoekers kunnen in de attractie zelf hun route kiezen.


‘Symbolica: Paleis der Fantasie’ wordt, naast pannenkoekenrestaurant Polles Keuken, het tweede en belangrijkste onderdeel van het Rijk der Fantasie (totale kosten 42 miljoen euro). Met de bouw van Symbolica is zo'n 35 miljoen euro gemoeid. De vorige nieuwe attractie Baron 1898 kostte zo'n 18 miljoen euro.

"Symbolica wordt de grootste en duurste attractie ooit en het is altijd onze wens geweest om de darkride (voorheen Hartenhof genaamd) voor 2020 te openen. We zijn blij om nu officieel bekend te kunnen maken dat – naast de nieuwe verblijfsaccommodatie in het Loonsche Land – ook deze attractie in 2017 wordt geopend; een voor de Efteling bijzonder jaar. Met deze bijzondere attractie kunnen we vernieuwing en vergroting van het attractieaanbod blijven garanderen op weg naar een internationale bestemming met 5 miljoen bezoeken. Symbolica wordt echt een attractie voor de hele familie, gasten van alle nationaliteiten en generaties gebruiken immers hun fantasie.”


Fons Jurgens, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Efteling


Zelf je route kiezen

In een paleis waar Pardoes de Tovernar gastheer is, worden bezoekers uitgenodigd hun eigen fantasie te herontdekken. Dit gebeurt middels een avontuur langs de magische, verborgen kamers van het Paleis der Fantasie. Bezoekers kiezen straks uit drie verschillende routes en stappen met maximaal zes personen in een voertuig genaamd Fantasievaarder. Die vrije routes zijn mogelijk omdat de voertuigen niet over een rails rijden maar zich vrij door het gebouw kunnen bewegen. De verschillende routes met interactieve elementen zorgen voor een geheel eigen avontuur door het Paleis der Fantasie.


Efteling wil onderscheidend in Europa blijven

"Deze darkride zorgt ervoor dat we als Efteling onderscheidend blijven binnen de top van de Europese attractieparkenbranche. Uiteraard door het toevoegen van onze eigen kenmerkende storytelling en unieke thematisering, maar vooral door het gebruik van oneindig veel details in de attractie. Iedere rit zorgt keer op keer voor verwondering en prikkelt de fantasie op steeds een andere manier,” besluit Jurgens.

Trefwoorden: attractieparken, investeringen, attracties, dark rides

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.