Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2016

Horeca is hersteld van crisis, cafés grote achterblijver

Horeca is hersteld van crisis, cafés grote achterblijver
De Nederlandse horeca heeft zich van de financieel-economische crisis in 2008 hersteld. De omzet ligt nu weer boven het niveau van 2007. De verschillen zijn evenwel groot. De verkopen van cafés liggen nu al bijna twee jaar lang ruim een kwart onder het niveau van het topjaar 2007. Waar andere delen van de traditionele horeca, zoals restaurants en hotels, het volume (grofweg het aantal consumpties en overnachtingen) zien herstellen, blijven cafés ver achter. Grote motor achter het herstel zijn de hotels. Dit meldt CBS vandaag.


Omzet nog steeds onder niveau van 2007

Cafés zijn veruit de slechtst draaiende branche binnen de traditionele horeca. Hun omzet ligt zowel in waarde als in volume het verst achter op de niveaus van vóór de crisis. De omzet van cafés ligt in de eerste drie kwartalen van 2015 ongeveer 7 procent onder het niveau van 2007. De prijzen in cafés liggen in 2015 ruim een kwart hoger dan in 2007. Deze prijsstijging is groter dan bij andere horecabedrijven en ook groter dan de inflatie in Nederland in die periode. Het volume van de café-omzet ligt ruim een kwart onder het niveau van 2007.


Figuur 1: Omzetontwikkeling waarde traditionele horeca, index 2010=100




Rookverbod en crisis vielen samen

In juli 2008 ging het rookverbod in bij de horeca. In de kwartalen die daar op volgden bleef de omzetontwikkeling van cafés achter in vergelijking met de rest van de horeca. Maar ook in latere jaren bleven cafés het slechter doen dan restaurants en hotels. Medio 2010 zette bij hotels en restaurants geleidelijk het herstel in, terwijl cafés verder achteruit gingen.


Hotels grote motor in de horeca

Het omzetvolume van de andere delen binnen de traditionele horeca (hotels en restaurants) is in de eerste drie kwartalen van 2015 zelfs gestegen tot iets boven het niveau van vóór de financieel-economische crisis. Deze stijging komt door volumegroei bij de hotels, restaurants lopen nog bijna 4 procent achter op het omzetvolume van vóór de crisis. In de grafiek wordt overigens de waardeontwikkeling (volume en prijs) weergegeven. Dan doen de restaurants het zelfs beter dan de hotels wat door grotere prijsstijgingen in de restaurants wordt veroorzaakt.


Veel minder cafés

In 2008 telde Nederland nog ruim 13 duizend cafés. Begin 2015 was dit aantal met 13 procent gedaald tot ruim 11 duizend. De grootste dalingen deden zich in deze periode voor in de provincies Groningen, Drenthe en Limburg waar het aantal cafévestigingen met ruim 20 procent terugliep. Flevoland was de enige provincie met een toename van het aantal cafés. De meeste cafés zijn gevestigd in Noord-Holland (2 100), de minste in Flevoland (110).


Per hoofd van de bevolking heeft Limburg de meeste cafés, per 10 duizend inwoners zijn er 11 cafés. Flevoland blijft hier ruim bij achter: op 10 duizend inwoners zijn er nog geen 3 cafés. Ook de provincie Utrecht heeft relatief weinig cafés: per 10 duizend inwoners zijn er iets meer dan 4 cafés.


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, omzet

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...