Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-12-2015
Auteur: Marc Gerlings

Turkije en Griekenland trekken minder Nederlandse toeristen

Bestedingen in Spanje fors omhoog

Turkije en Griekenland trekken minder Nederlandse toeristen

Griekenland en Turkije hebben in de zomer van 2015 minder aan Nederlandse toeristen verdiend dan in de zomer van vorig jaar. Minder Nederlanders kozen Griekenland en Turkije in het derde kwartaal als vakantiebestemming, waardoor er daar minder werd uitgegeven. Frankrijk en Spanje waren juist meer in trek, meldt CBS. De mogelijke Grexit heeft er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat de uitgaven in Griekenland nog sterker daalden.


Griekenland fors minder bestedingen
Het aantal reizigers naar Turkije en Griekenland nam af met respectievelijk 15 en 16 procent. De Nederlandse reisbestedingen daalden in Griekenland met 20 procent, in Turkije met 12 procent. Dat was samen goed voor een afname van 68 miljoen euro. Turkije en Griekenland werden mogelijk minder populair als vakantieland door de verheviging van de Griekse financiële crisis in juni en juli en een aanscherping van het reisadvies voor reizen naar Turkije eind juli.


De winnaars van 2015
In Frankrijk en Spanje samen gaven Nederlanders in het derde kwartaal 121 miljoen euro meer uit dan een jaar eerder. De bestedingen stegen met 6 procent in Frankrijk en 19 procent in Spanje. Het aantal reizigers naar die landen groeide minder hard (respectievelijk 4 en 16 procent).

Bestedingen in Griekenland en Turkije op laagste niveau in 4 jaar
In totaal gaven Nederlanders zo’n 142 miljoen euro uit in Turkije en 197 miljoen euro in Griekenland. Dat is voor beide landen het laagste bedrag invier jaar. De bestedingen in Frankrijk en Spanje bereikten met respectievelijk 733 miljoen euro en 484 miljoen euro geen recordhoogte. In 2012 spendeerden Nederlanders in beide landen meer.


Het aantal reizigers naar Turkije is nu op het laagste niveau in vier jaar. Voor Griekenland geldt dit niet. In 2013 vertrokken minder Nederlanders naar Griekenland dan in 2015. Vorig jaar stond Griekenland na Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië in de top vijf populairste buitenlandse zomervakantiebestemmingen, voor dit jaar is dat nog niet bekend. Het aantal reizigers naar Frankrijk en Spanje ligt op het hoogste niveau in vier jaar.



De beste management & marketing informatie? Word lid van NRITmedia.
Trefwoorden: toerisme, vakantie, onderzoek, Griekenland, Turkije, Spanje, Frankrijk, bestedingen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...