Geplaatst op: 15-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Arnhemse binnenstad maakt met groene oases verbinding met Veluwe

Arnhemse binnenstad maakt met groene oases verbinding met Veluwe
De Arnhemse binnenstad is de laatste twee weken van dit jaar een groene oase. Zo moet de verbinding met de Veluwe zichtbaar worden voor het winkelend publiek. Het initiatief komt van twee landschapsarchitecten, aangrenzende ondernemers verzorgen het groen.


Van 16 tot en met 28 december wordt het winkelend publiek in de Arnhemse binnenstad verrast door een aantal groene oases. De bomen, winterbloeiers in kweekbakken en boomstammen om op te zitten maken het groen van de Veluwe zichtbaar in de stad. De groene zones zijn een initiatief van landschapsarchitecten Willem Jakobs en Yvonne Meerkes in samenwerking met UIT in Arnhem. Door in de winterse periode het groen terug te laten komen in de stad laat Arnhem haar groene imago zien. De Gemeente Arnhem en de campagne Made in Arnhem onderschrijven dit initiatief.


Met de Veluwse bossen aan de noordkant en het uitgestrekte rivierenlandschap aan de zuidkant is Arnhem een van de groenste steden van ons land. Het Nationale Park de Hoge Veluwe en Nationaal Park Veluwezoom trekken elk jaar miljoenen dagjesmensen en toeristen. De stad telt dertien parken, waarvan Sonsbeek het bekendste is. Op vijf minuten lopen van het station en met een groot aanbod aan sportieve en culturele activiteiten is dit voor veel Arnhemmers en bezoekers een belangrijke plek om elkaar te ontmoeten en te ontspannen in het groen.


Tijdens Winter Arnhem is er veel winters vertier in de stad, zoals een overdekte schaatsbaan met een ijsglijbaan. De groene zones verbinden de kramen van de kerstmarkt op 20 december. Zo heeft ieder stukje markt haar eigen groene plek. Hierdoor kan het winkelend publiek tijdens het doen van de kerstinkopen even tot rust komen in het groen. Aangrenzende ondernemers van deze locaties hebben het groen geadopteerd. Dat betekent dat ze het beheer van de zone op zich nemen, hun eigen stempel erop kunnen drukken voor wat betreft aankleding en de mogelijkheid hebben het groen ook voor eigen initiatieven in te zetten.

Trefwoorden: stedelijk toerisme, winkelen, natuurgebieden, retail, dagrecreatie

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.