Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Luchtvaartmaatschappijen maken weer winst

Luchtvaartmaatschappijen maken weer winst
Luchtvaartmaatschappijen worden wereldwijd winstgevender. Gemiddeld gaat in 2015 de winstgevendheid omhoog naar 4,6%. Samen maken ze een winst van 33 miljard dollar. Voor 2016 wordt een grotere winstgevendheid voorzien (5,1% - 36,3 miljard dollar). Dat heeft de IATA bekend gemaakt in haar Airline Industry Outlook 2016.

De winstgevendheid van de luchtvaartmaatschappijen gaat omhoog vanwege de lage olieprijzen, de sterke groei van het aantal passagiers, de economische groei en grotere efficiency.Ook speelt een winstgevendheidscyclus van acht tot negen jaar een
rol. Het dieptepunt was in 2009 en nu nadert de cyclus weer een hoogtepunt.

Sterke passagiersgroei
In 2015 groeide het aantal passagiers wereldwijd met 6,7% en voor 2016 wordt een groei van 6,9% verwacht.In totaal vervoerden internationale luchtvaartmaatschappijen 3,8 miljard passagiers op 54.000 verschillende routes. Ook de bezettingsgraad van de toestellen bereikten een record, van 80,6% in 2015, die gaat vanwege toegenomen aanbod in 2016 iets omlaag (80,4%) maar hier gaat het grotere aanbod de vraag vooruit.

Zwarte rand om mooie groei
Ondanks deze schijnbaar mooie cijfers verdient een gemiddelde luchtvaartmaatschappij minder dan 10 dollar winst op elke vervoerde passagier. In Europa ligt dat met 8,80 dollar per passagier nog lager. Volgens IATA's directeur generaal Tony Tyler wordt de winstgevendheid van de luchtvaartmaatschappijen beter beschreven als breekbaar dan als duurzaam. Gemiddeld maakt een luchtvaartmaatschappij maar 5% winst en dat is feitelijk veel te laag. In Europa hebben luchtvaartmaatschappijen last van sterke en toenemende concurrentie. In Europa groeit de capaciteit dan ook nog steeds, in 2015 met 3,9% en in 2016 met 6,2%.





Trefwoorden: luchtvaartmaatschappijen

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...