Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-12-2015

Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden

Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden
Vlnr Falco de Klerk Wolters (Stenden), Wicher Meijer (NHTV), Nel Verhoeven (HZ), Theo Ruys (RvT CELTH/Figi), Bram Gräber (KLM/AF) en uitgever Arend Jan Kornet (NRITMedia)
Op 4 december werd het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 ten doop gehouden. Daartoe werd het aangeboden aan de Raad van toezicht van CELTH, die in Zeist bijeen was. Het nu 570 pagina’s dikke Trendrapport is een veelgebruikt inspiratiewerk voor de branche, dit jaar uitgebreid met gegevens van CBS. Tevens voorziet in een belangrijke behoefte waar het de terugkoppeling van onderzoeken naar het onderwijs betreft. Veel hogescholen hebben een collectief abonnement voor hun studenten.



Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen. Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform hebben we veel over het rapport gepubliceerd. Een overzicht van alle artikelen staat hier: www.nritmedia.nl/kennisbank/35268

Met ingang van deze editie (2015) gaat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het Trendrapport participeren. Zij geven in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding.

In deel één van het Trendrapport zoals vertrouwd een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste trends waar we volgens toonaangevende deskundigen in de nabije toekomst mee te maken krijgen.

In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden twaalf verschillende deelsectoren van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:

  • Belevingsbenchmark van dagattracties - Bert Smit en Tjeerd Zandberg
  • iBeacons en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
  • Effectief reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een gestructureerde en actieve aanpak - Corné Dijkmans
  • Voor niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar – Jeroen Vinkesteijn
  • De trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en transmediale storytelling - Goof Lukken
  • Wie eet er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige platforms - Tjeerd Zandberg
  • Economische impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel – Jeroen Klijs
  • CARMATOP, een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs – Eke Eijgelaar en Paul Peeters
  • De (on)mogelijkheden van nieuwe data – Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
  • Toerisme en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en Nico Heerschap
  • Cultuur en toerisme – Nico Heerschap
  • De ANWB wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit – Diana Korteweg Maris en Carin van Berkel
  • De belevingswaarde van podiumkunsten – Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
  • Nederlanders houden van fietsen – Carin van Berkel en Jeanette van ’t Zelfde
  • Wie is de vaste gast? – Jorrit Bijl en Margreet Toonen

Link: http://www.nritmedia.nl/store/35/

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...