Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meerdaagse zakelijke bijeenkomsten leveren Nederland 2,3 miljard euro op

Meerdaagse zakelijke bijeenkomsten leveren Nederland 2,3 miljard euro op
Foto: Pavel L Photo and Video / Shutterstock
Vorig jaar werden er ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde zakenreizen in Nederland ondernomen door Nederlanders en buitenlandse bezoekers, die in totaal ruim 2,3 miljard euro opleverden. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Ecorys in opdracht van onder andere NBTC Holland Marketing naar de economisch impact van meerdaagse (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten in Nederland


In Nederland worden ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde (MICE) zakenreizen ondernomen die zorgen voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, (meet)incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers ondernemen bijna één miljoen meerdaagse zakenreizen in ons land; de meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings worden het meest vaak ondernomen (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal (meet)incentives in Nederland is bescheiden met zo’n 75.000.



"Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen."


Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions


Bestedingen

Zakelijk toerisme is economisch interessant want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit aan hun bezoek. Gemiddeld geeft de zakenreiziger bijna 1.000 euro uit per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten in Nederland wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54%), dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.


Werkgelegenheid

Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse MICE-zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52%).



Onderzoek

Het onderzoek naar de economische impact van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten is uitgevoerd door Ecorys, in samenwerking met NBTC Holland Marketing, CLC-Vecta, MPI Foundation en Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF). De resultaten van dit onderzoek en relevante gegevens en achtergrondinformatie over de zakelijke markt zijn te vinden in het e-magazine op nbtc.nl.


Word lid en krijg onbeperkt toegang tot alle NRIT artikelen.

Link: http://zakelijkemarkt.nbtc.nl/nl/magazine/10266/793286/cover.html
Trefwoorden: zakelijk toerisme, meerdaags verblijf, congressen, vergaderingen, beurzen, werkgelegenheid, economische betekenis

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.