Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders geven weer meer uit aan vakanties, aantal vakanties stabiel

Nederlanders geven weer meer uit aan vakanties, aantal vakanties stabiel
foto: nito / shutterstock
Na lichte dalingen in voorgaande jaren is het aantal vakanties in 2015 gestabiliseerd. In totaal ondernamen Nederlanders ruim 35 miljoen vakanties: 17 miljoen vakanties in eigen land en 18,1 miljoen in het buitenland. De bestedingen aan vakanties namen voor het eerst sinds 2012 weer toe (+3%). De totale bestedingen aan vakanties groeiden naar bijna 16 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research.


Zo’n 12,7 miljoen Nederlanders zijn in 2015 een of meerdere keren op vakantie geweest (80% van de bevolking). Dit betekent een lichte stijging (+100.000) ten opzichte van 2014. De Nederlanders die op vakantie gingen deden dit echter iets minder vaak dan in 2014. De gemiddelde vakantiefrequentie daalde van 2,80 naar 2,77 vakanties per vakantieganger. In totaal werden 35,1 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland. Dit aantal is gelijk aan vorig jaar. Het aantal buitenlandse vakanties groeide nog licht waarbij de binnenlandse vakanties een daling te zien gaven. Dat werd volledig veroorzaakt door de seizoensrecreatieve vakanties, in de toeristische vakanties zat nog een kleine groei.


Half miljard euro meer uitgegeven aan vakanties

In totaal hebben Nederlanders in 2015 zo’n 16 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 13 miljard in het buitenland en 3 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2014 zijn de totale vakantiebestedingen met 500 miljoen euro gestegen (+3%). Van deze relatief sterke stijging profiteerden zowel eigen land (+4%) als het buitenland (+3%).


Spanje laat meeste groei zien

Het aantal buitenlandse vakanties is het afgelopen jaar licht gestegen. In totaal werden er zo’n 18,1 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen, een stijging van zo’n 150.000 vakanties (+1%). Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan met zo’n 3,4 miljoen vakanties, gevolgd door Frankrijk met 2,6 miljoen. Het aantal vakanties bleef voor Duitsland en Frankrijk vrijwel gelijk aan vorig jaar. De nummer drie – Spanje – zag het aantal vakanties wederom flink groeien (+6%). Opvallend was verder dat Griekenland, ondanks alle problemen van afgelopen jaar, slechts een bescheiden min noteerde (-4%).


Tabel 1:   Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2014 – 30 september 2015)

 

Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

 

2014

2015

2014

2015

1. Duitsland

19

19

3.380

3.380

2. Frankrijk

15

14

2.610

2.620

3. Spanje

10

11

1.860

1.970

4. België

8

8

1.430

1.430

5. Oostenrijk

7

6

1.110

1.160

6. Italië

6

6

1.090

1.060

7. Groot-Brittannië

5

5

870

860

8. Turkije

4

4

770

700

9. Griekenland

4

4

730

700

10. Portugal

3

2

490

420

Overige bestemmingen

20

21

3.590

3.770

Totaal

100

100

17.930

18.070

Bron: NBTC-NIPO Research


Lichte daling binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 200.000 gedaald naar 17 miljoen (-1%). De daling kwam in z’n geheel voor rekening van de zogenaamde vaste standplaatsvakanties (vakanties in eigen tweede woningen, boten, stacaravans e.d.). Vakanties in accommodaties die gehuurd worden lieten groei zien (+1%). Met name vakanties in een bungalow(park) waren in trek (+4%). Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,2 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Veluwe volgt met 1,9 miljoen vakanties op de tweede plaats. Het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen daalde licht (-2%), terwijl de Veluwe een lichte plus liet zien (+1%).


Tabel 2:   Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2014 – 30 september 2015)

 

Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties

(x 1.000)

 

2014

2015

2014

2015

1. Noordzeebadplaatsen

13

13

2.220

2.170

2. Veluwe en Veluwerand

11

11

1.870

1.890

3. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

10

10

1.720

1.710

4. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg

en Rijk van Nijmegen

9

10

1.570

1.630

5. West- en Midden-Brabant

9

9

1.540

1.510

6. Twente, Salland en Vechtstreek

7

8

1.270

1.380

7. Waddeneilanden

5

6

930

970

8. IJsselmeerkust

7

5

1.190

910

9. Zuid-Limburg

5

5

930

860

10. Deltagebied

3

4

580

600

Overige bestemmingen

 19

20

3.330

3.370

Totaal

100

100

17.180

16.990

Bron: NBTC-NIPO Research


Het CVO

Het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is een grootschalig consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research. In het CVO wordt onder een vakantie verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met ten minste een overnachting. Het gaat daarbij zowel om binnen- als buitenlandse vakanties. Het onderzoeksjaar van het ContinuVakantieOnderzoek 2015 liep van 1 oktober 2014 t/m 30 september 2015.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...