Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Investering van 6,7 miljoen euro in molengebied Kinderdijk

Investering van 6,7 miljoen euro in molengebied Kinderdijk
De provincie Zuid-Holland, de gemeenten Alblasserdam en Molenwaard, de Rijksdienst Cultureel Erfgoed de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk en het bedrijfsleven investeren samen 6,7 miljoen euro in de ontwikkeling van het molengebied Kinderdijk. Hiermee dragen ze bij aan het behoud van het Werelderfgoed voor huidige en toekomstige generaties én aan borging van de leefbaarheid van de omgeving.


Met dit geld worden onder andere bezoekersstromen in goede banen geleid, het behoud van het werelderfgoed gegarandeerd en de leefbaarheid van de omgeving gewaarborgd en waar mogelijk verbeterd.


Evenwichtige mix toeristen en bewoners

Naast de hierboven genoemde maatregelen worden ook maatregelen genomen op het gebied van visitors management. Deze tweeledige aanpak zorgt voor een evenwichtige mix van bezoekers en toeristen van buiten de regio en van bewoners en recreanten uit de directe omgeving. Hiertoe is een maatregelenpakket ontwikkeld gericht op het managen van (groeiend) toeristisch bezoek, het managen van de vraag en het beter leiden van verkeersstromen waarvan niet alleen het Werelderfgoed maar ook haar omgeving zal profiteren.


Vrijetijdseconomie

De investering en voorgenomen maatregelen sluiten aan bij de ontwikkeling van het beleid voor de vrijetijdseconomiesector in Alblasserdam. De plannen rond Haven-Zuid als transferium zijn daarbij een belangrijk onderdeel. Ook het vervoer over water, zoals onder andere met de Waterbus, is veelbelovend en wordt verder ontwikkeld. Wethouder Arjan Kraijo van toerisme van de gemeente Alblasserdam: "Met visitors management kunnen we de toekomstige stromen toeristen beter sturen. Bijvoorbeeld naar het terrein Haven-Zuid, dat daarmee meer en meer de transferiumfunctie kan gaan vervullen, zodat we verkeer van de dijk kunnen halen."


Regionaal fonds

Er wordt een fonds opgericht met als doelstelling de leefbaarheid en de landschappelijke en cultuurhistorische kwaliteiten van het gebied te bewaken. Dit fonds wordt gevuld met bijdragen uit de inkomsten van betalende bezoekers aan het molengebied. Zo worden de opbrengsten uit recreatie en toerisme en het cultureel erfgoed weer geherinvesteerd in de lokale en regionale economie. De gemeenten Molenwaard, Alblasserdam en het SWEK zullen dit fonds gezamenlijk beheren.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultureel erfgoed, unesco

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...