Geplaatst op: 13-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Brabant wil ontwikkeling toerisme versnellen

Brabant wil ontwikkeling toerisme versnellen

De provincie Noord-Brabant stelt € 450.000 beschikbaar aan VisitBrabant om de Brabantse vrijetijdseconomie sneller en intensiever te ontwikkelen. De impuls wordt besteed aan onder andere een internationale website, de voorbereiding van een Brabantcampagne en meer aandacht voor de zakelijke markt.


Zoals het bestuursakkoord 2015-2019 ‘Beweging in Brabant’ al aangaf, biedt de Brabantse vrijetijdseconomie volop kansen. VisitBrabant is op de goede weg om de beoogde resultaten te behalen. Omdat de markt zich continu ontwikkelt, doen zich steeds nieuwe kansen voor. Ook vergt het in beweging brengen van de sector veel tijd. Vijf kansrijke projecten vragen daarom om een extra investering.



"Brabant heeft veel moois te bieden, aan bezoekers en binnen- en buitenland. Dat gaan we met deze projecten in nog bredere kring vertellen. Zodat meer mensen hier naar toe komen, die er ook nog eens een paar dagen aan vastplakken."



Bert Pauli, gedeputeerde Economie en Internationalisering



Brabantcampagne

Zo bereidt VisitBrabant samen met partners een (inter)nationale Brabantcampagne voor en wordt de haalbaarheid van een loyaliteitsprogramma onderzocht. Daarnaast krijgt het project ‘Ask a local’ een impuls, zodat nog meer Brabantse ambassadeurs bezoekers zullen tippen over de meest bijzondere plekken in Brabant. Ook gaat VisitBrabant samen met partners de zakelijke markt bewerken om zo meer congressen en conferenties naar Brabant te halen. Tot slot kan de leisuresector extra ondersteuning gebruiken bij de gewenste internationaliseringsslag. Deze projecten geven invulling aan het bestuursakkoord, waarin groei van de zakelijke markt en het betrekken van jongeren als speerpunten staan genoemd


Nu al resultaten

De marketingorganisatie voor de Brabantse vrijetijdssector werd in 2014 opgericht. Het eerste jaar timmerde de organisatie al flink aan de weg met een uitgebreide website voor bezoekers en een trouwe social community als resultaat. Daarnaast zijn inmiddels meer dan 8.000 ondernemers aangesloten en biedt VisitBrabant een uitgebreid kennisprogramma. Ook blijken de bezoekersaantallen van de Van Gogh locaties nu al te zijn verdubbeld ten opzichte van voorgaande jaren. Deze resultaten dragen bij aan het doel: meer bezoekers van verder weg, die langer blijven en meer besteden, waardoor de werkgelegenheid in de vrijetijdssector en andere sectoren toeneemt


Groeimarkt

De vrijetijdseconomie is een enorme groeimarkt. Er liggen kansen om meer bezoekers naar Brabant te trekken. Deze kansen zijn beter te benutten als ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheden in Brabant samenwerken. Binnen de vrijetijdssector zelf, maar ook met andere sectoren waarvoor de vrijetijdseconomie als etalage kan dienen. Denk bijvoorbeeld aan cultuur, agrofood, natuur, sport en de maakindustrie. Om deze beweging te stimuleren, is VisitBrabant opgericht.

Topics:Marketing
Trefwoorden: noord-brabant, marketing, vvv

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...