Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-11-2015

Kamperen niet uit de gratie meent Stichting Vrije Recreatie

Kamperen niet uit de gratie meent Stichting Vrije Recreatie
Het grote artikel in de Telegraaf over het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat volgende week verschijnt, heeft in de kampeerbranche voor heel wat commotie gezorgd. Onder de kop Kampeervakantie raakt uit de gratie, staat dat de laatste jaren 250 kampeerterreinen zijn verdwenen en het aantal kampeervakanties met een kwart daalde. Waar RECRON de feiten niet ontkende maar aangaf dat veel ondernemers hebben ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen op de kampeermarkt opent de Stichting Vrije Recreatie de frontale aanval op de cijfers.

Genuanceerder reactie van RECRON
Volgens RECRON is het traditionele kamperen met de tent de laatste jaren afgenomen, maar de hang naar luxe kamperen is juist toegenomen. Recreatieondernemers hebben hierop ingespeeld met het ontwikkelen en verhuren van luxe verblijfsobjecten zoals onder andere safaritenten, boomhutten, boomtenten en luxe stacaravans. Maar ook is de trend "back to basic" kamperen helemaal in. Lekker in de natuur kamperen, kampvuur erbij, even weg uit de drukte van alledag. "Kamperen is dan ook nog steeds helemaal hip en aantrekkelijk", aldus Wanda van Eck van RECRON op NPO Radio 1. RECRON vond de kop in de krant wel 'ongelukkig'.

Frontale aanval op cijfers van SVR
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) twijfelt openlijk aan de cijfers en voert een aantal andere bronnen aan die aangeven dat kamperen juist op een grotere belangstelling kan rekenen."Een conclusie die kant noch wal raakt”, vat de SVR stellig het artikel samen. Kamperen staat volgens de organisatie van minicampings juist weer helemaal op de kaart. "Onbegrijpelijk hoe die uitkomst van het onderzoek tot stand is gekomen,” zo becommentarieert de woordvoerder van SVR dit rapport en verwijst naar de enorme belangstelling voor onder andere de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht die juist aangeeft dat kamperen weer ‘helemaal hot’ is. Ook Bovag Caravan- en Camperbedrijven laat weten dat er dit jaar een eind gekomen is aan de jarenlange verkoopdaling van caravans. Een verkoopstijging van 10% meer nieuwe caravans bewijst juist dat ‘de sleurhut begonnen is aan een heuse comeback’, laat Bovag weten.  "Onbegrijpelijk ook, dat men een rapport over de recreatie samenstelt, aan de hand van slechts enkele vertegenwoordigers uit de recreatiebranche. Waarom ook niet onze ervaringen gevraagd?” vraagt de SVR zich af, "als grondlegger van het Kamperen bij de Boer kunnen wij een heel ander licht laten schijnen op dit onderwerp.” SVR verwijst daarbij naar de toename van kampeerders op de boerencampings.

Vooraanstaande bronnen in rapport
Volgens Ton Vermeulen van NRIT Media wordt in het rapport gesproken over de kampeerbranche in zijn geheel en worden vooraanstaande bronnen gebruikt zoals de Statistiek Logiesaccommodaties van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research. "Maar ook wij signaleren in het rapport verschillen op deelmarkten waar kamperen op natuurkampeerterreinen of in luxe accommodaties juist sterk groeit. Toch kan niemand ontkennen dat  de belangstelling voor een kampeervakantie in eigen land tussen 2002 en 2014 sterk is teruggelopen. Er worden maar liefst 29% minder binnenlandse kampeervakanties geregistreerd", zegt Ton Vermeulen in een reactie. "Het goede nieuws is dat in 2014 het aantal kampeervakanties in eigen land niet verder daalde maar zelfs heel licht toenam."

Verschuiving kampeermarkt
Ook de SVR constateert dat er al enkele jaren een verschuiving is; sommige vormen van kamperen hebben, vooral door de recessie, aan belangstelling ingeboet, bij andere is de interesse juist toegenomen. Als voorbeeld noemt de SVR het feit, dat op de commerciële campings de luxe voorop staat, hetgeen uiteraard in de tariefstelling tot uiting komt. Daarom is de belangstelling van kampeerders voor deze glampings (glamorous kamperen) flink terug gelopen en ontdekte men als alternatief ‘een kampeervakantie bij de boer.’

Geslaagd zomerseizoen bij SVR-leden
De SVR spreekt van een zeer geslaagd zomerseizoen (2015). Ook dit jaar vierden weer veel kampeerders hun vakantie op een bij de SVR aangesloten kleinschalige camping, waar niet alleen de eenvoud, maar ook de rust, de ruimte en vooral de betaalbaarheid vaak van doorslaggevende aard is, meldt de stichting.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: nrit, svr, kamperen, kamperen bij de boer, trend

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...