Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Twents Bureau voor Toerisme vraagt faillissement aan

Twents Bureau voor Toerisme vraagt faillissement aan

Gisteren heeft het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) bij de rechtbank in Almelo het faillissement aangevraagd. Het bureau kan de rekeningen niet meer betalen nu een groot deel van de subsidie van de Regio Twente over 2015 niet wordt uitgekeerd. Het TBT spande nog een rechtszaak aan maar verloor deze. Zes medewerkers verliezen hun baan.


De Regio Twente was overigens al van plan de subsidierelatie met het TBT met ingang van 2016 te staken. Volgens de Regio Twente wensen de toeristische ondernemers meer en directe invloed op de promotie en marketing van de regio en moeten de VVV's en Tourist Info-punten een meer lokale rol krijgen. Volgens de regio heeft het Twents Bureau voor Toerisme daar de afgelopen jaren onvoldoende invulling aan gegeven. Een lezing die het TBT niet onderschrijft. Duidelijk is wel dat het vertrouwen tussen de regio Twente en het TBT volledig was verdwenen.


Het TBT heeft nog voor 550.000 euro aan rekeningen openstaan, het merendeel voor campagnes die zijn gevoerd. De Regio Twente keerde ruim een half miljoen euro aan subsidie niet uit en vordert bovendien nog eens € 110.000 aan eerder verstrekte subsidie terug. In de regionale krant Tubantia bestrijdt directeur Waanders de kritiek van de regio Twente op haar bureau. Zij stelt dat de samenwerking met het bedrijfsleven juist goed verliep en dat de regio het qua aantallen toeristen en bestedingen goed doet. De Regio Twente gaat met ondernemers en gemeenten een nieuwe marketingstrategie uitstippelen.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, overijssel

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...