Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De Toeristisch Samenwerkingsverband Award: Ontspannend van Aa tot Hunze

Hoe een themajaar bijzondere cross-sectorale samenwerking kan aanjagen

De Toeristisch Samenwerkingsverband Award: Ontspannend van Aa tot Hunze
Hoe wordt er in Nederland in de toeristisch-recreatieve sector samengewerkt? Die vraag was de aanleiding tot het instellen van de Toeristisch Samenwerkingsverband Award door Pleisureworld en NRIT Media. Dat we moeten samenwerken voor een betere klantbeleving is evident maar in hoeverre zijn bedrijven en organisaties bereid om over hun eigen schaduw te springen om samen meer te bereiken? Dat vraagt om lef en vertrouwen. En dat was er volop want ruim 15 bedrijven gaven zich op voor deze gloednieuwe award. Ook de kwaliteit van de inzendingen was hoog en er werd verrassend goed en inventief samengewerkt waarbij ook buiten de sector partners werden gezocht.


Eergisteren beet het Camping en Bungalow Overleg Twente het spits af, gisteren was de samenwerking Maasmeanders in Noordoost-Brabant aan de beurt en vandaag besluiten we met de winnaar Ontspannend van Aa tot Hunze


Themajaar als aanjager

De aanleiding tot intensieve en vaak verrassende samenwerkingsprojecten in deze regio was eigenlijk heel eenvoudig. De gemeente Aa en Hunze heeft elk jaar een themajaar en in 2015 was recreatie en toerisme na veel zeuren eindelijk aan de beurt. En dat lange wachten beschaamde de sector niet want ze hebben het groots aangepakt met als kroon op het werk het winnen van de eerste Toeristisch Samenwerkingsverband Award.


Veel cross-sectorale samenwerking

Met het themajaar had de sector de kans om zichzelf extra in het zonnetje te zetten en extra budget vanuit de overheid hielp ook een handje mee. De sector heeft direct voor recreatie en toerisme in de breedste zin des woords gekozen en nadrukkelijk de verbinding gezocht met sport, cultuur en natuur. Alle activiteiten vonden plaats onder de slogan 'Ontspannend van Aa tot Hunze'. Bijzonder was de verbinding tussen unusual suspects want wat dacht u van de combi verblijfsrecreatie-kunst, groepsaccommodatie-circus of culinair-dagrecreatie?


"Recreatieondernemers, MKB, kunst en cultuur, sport, terreineigenaren en de gemeenten hebben elkaar gevonden in het themajaar van Recreatie en Toerisme, onder de noemer Ontspannend van Aa tot hunZe.”


Gerda Kamps van de projectgroep Ontspannend van Aa tot HunZe



Cross-over verblijfsrecreatie-kunst: KunstKeten

Zo ging camping Gieten samenwerken met diverse kunstenaars samenwerken in het project KunstKeten. Vier mobiele keten zijn beschilderd door kunstenaars en omgetoverd tot een overnachtingslocatie. In samenwerking met gemeente, Staatsbosbeheer en het Drentse Landschap zijn bijzondere locaties gekozen waar overnacht kan worden in een KunstKeet. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot want het is in Nederland niet eenvoudig om in natuurgebieden zomaar tijdelijke accommodaties te plaatsen. Zowel natuurbeheerders als overheden sprongen over hun schaduw en maakten het mogelijk. In feite is het gelukt om in Nederland wildkamperen te legaliseren. Bijzonder is verder dat bewust schaarste is gecreëerd en werd samengewerkt met jonge ondernemers.



Cross-over verblijfsrecreatie- dagrecreatie-circus: Circus Bombari

Een kindercircus uit Assen zocht een geschikte locatie voor een zomerkamp en vond onderdak bij de Boerhaarshoeve in Grollo. De kruisbestuiving was optimaal. Het circus gaf clinics en workshops voor de gasten van diverse campings en maneges in de gemeente die ook aan de voorstelling deelnamen. Een pure win-win-situatie. Het circus had onderdak en publiek voor de zomer en de gasten een perfecte en bijzondere beleving.



Cross-over groepsaccommodatie-sportvereniging: ATB Weekendarrangement Hondsrug Trails

Ook voor ATB-ers was er in het themajaar heel wat te beleven. Zo ontwikkelden drie groepsaccommodaties een ATB trektocht door de regio waar de samenwerking werd gezocht met plaatselijke ATB-vereniging die zorgde voor de logistiek. De Hondsrug Trail was in het eerste jaar al een succes.



Cross-over horeca-dagrecreatie-retail: Culinair Aa en Hunze on Tour

Horeca Nederland introduceerde een culinaire fietsroute met een driegangenmenu, een culinair concert en een culinaire tour. Daarmee verbond de horeca zich met routegebonden recreatie en deden retail en catering ook nog mee.



Cross-over sport-sport-verblijfsrecreatie: Run van Gieten

Samengewerkt werd er ook in de sport. Zo maakte de Run van Gieten samen met drie andere loopevenementen in de regio een regionaal klassement. De Super Prestige Gieten mocht in het themajaar op veel landelijke televisieaandacht rekenen. En ook hier werd weer volop samengewerkt en elkaar wat gegund. De campingeigenaar ging met vakantie en vroeg collega’s de vele campers die op het evenement afkwamen op te vangen. Alleen al die verandering van denken is waardevol.

Het is volgens Gerda belangrijk dat ondernemers over hun eigen schaduw heen springen. "Daardoor zijn veel nieuwe samenwerkingen ontstaan. Positief is ook dat gedurende het jaar nog veel ondernemers zijn aangehaakt.”



En na het themajaar?

Omdat 2016 in de gemeente het jaar van de ondernemer wordt krijgt 'Ontspannend van Aa tot Hunze' ook volgend jaar een vervolg. De naam verdwijnt en maakt weer plaats voor Hondsrug Drenthe. Voor de toeristen die zich in het gebied bevinden enorm zichtbaar door de voordeelkaart met diezelfde naam die gratis aan verblijfsgasten wordt uitgereikt. MKB-bedrijven en dagattracties in de regio kunnen via kortingen op de kaart toeristen bereiken. De site van de voordeelkaart heeft een consumentenzijde waar alle kortingen en aanbiedingen op staan vermeld. De ondernemers kunnen aan de achterzijde van het systeem altijd aanbiedingen plaatsen. Wat ook blijft is de gezamenlijke evenementenkalender.


Tips

  • Gebruik het momentum van een themajaar
  • Stimuleer onconventionele samenwerkingen
  • Spring over je eigen schaduw
  • Zorg voor een vervolg

Link: https://www.aaenhunze.nl/vanaatothunze/Ontspannend
Trefwoorden: samenwerking, drenthe

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...