Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-10-2015
Auteur: Marc Gerlings

Nederland baalt van uitschakeling EK voetbal en boekt een vakantie

Nederland baalt van uitschakeling EK voetbal en boekt een vakantie

Het Nederlands elftal zag deelname aan de EK voetbal aan zich voorbij gaan. De fans rouwden en boekten daarna een zomervakantie. Bijzonder is dat de ontwikkeling aan het voetbalfront de consument waarschijnlijk ook laat veranderen van reisbestemming.

Dat suggereert het cijfer van boekingssite Vliegtickets.nl. Het aantal boekingen voor vakanties in de zomervakantieperiode 2016 ligt de afgelopen week gemiddeld 17,9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Of de bewering klopt is lastig te achterhalen. De ervaringsregel is dat in deze periode nog niet veel consumenten bezig zijn met de vakantieplannen voor het jaar erop. Het relatief hoge cijfer kan toch wijzen de invloed van de mislukte kwalificatie.


Mislukte kwalificatie beïnvloedt ook keuze voor bestemming
"Elke keer als er een groot evenement is gepland zoals het WK of EK, merken we dat mensen wachten met boeken. Was Nederland doorgegaan naar het EK, dan was iedereen massaal tickets gaan boeken naar Frankrijk deze zomer. Daarnaast zijn er volgens de traditie veel Nederlanders die helemaal niet op vakantie willen op het moment dat het Nederlands elftal in een eindtoernooi speelt. Nu ons land eruit ligt, kunnen mensen hun plannen voor de zomervakantie maken, los van waar het EK plaatsvindt”, vertelt Bob Rus, een van de oprichters van Vliegtickets.nl. De populairste zomervakantiebestemmingen tot nu toe zijn Bali, Barcelona, Rome, Bangkok en Los Angeles.


Rus voegt toe: "Veel mensen gaan er vanuit dat het vooral de mannen zijn in het gezin die beslissen om thuis te blijven tijdens een eindtoernooi van het voetballen. Ik weet eigenlijk niet of dit zo is. We hebben intern wel besloten om dit te gaan onderzoeken onder onze doelgroep. De resultaten zullen we spoedig rapporteren.”
Trefwoorden: reizen, zomer 2016, zomervakantie

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...