Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veertien CELTH-bijdragen in nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Veertien CELTH-bijdragen in nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd
Begin november verschijnt het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015. Dit rapport van NRIT Media, CBS, NBTC Holland Marketing en CELTH geeft een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd.

Het rapport is dit jaar dankzij de deelname van het Centraal Bureau voor de Statistiek flink uitgebreid. In maar liefst 568 pagina’s worden alle aspecten van de gastvrijheidsindustrie belicht. Nieuw is een hoofdstuk over toerisme in Caribisch Nederland en uitgebreide aandacht voor toerisme in (macro)-economisch perspectief. Gebleven zijn de hoofdstukken over de maatschappelijk context waarbinnen toerisme moet opereren en trends, over vrijetijds- en vakantiegedrag van de Nederlanders en de verdiepende bijdragen van het Centre of Expertise leisure, tourism & hospitality. Hiermee krijgt u inzicht in de best practices en de interpretaties van de jongste trends. Hieronder een compleet overzicht van de bijdragen van CELTH:
  • Belevingsbenchmark van dagattracties - Bert Smit en Tjeerd Zandberg
  • iBeacons en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
  • Effectief reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een gestructureerde en actieve aanpak - Corné Dijkmans
  • Voor niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar – Jeroen Vinkesteijn
  • De trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en transmediale storytelling - Goof Lukken
  • Wie eet er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige platforms - Tjeerd Zandberg
  • Economische impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel – Jeroen Klijs
  • CARMATOP, een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs – Eke Eijgelaar en Paul Peeters
  • De (on)mogelijkheden van nieuwe data – Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
  • Toerisme en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en Nico Heerschap
  • De ANWB wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit – Diana Korteweg Maris en Carin van Berkel
  • De belevingswaarde van podiumkunsten – Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
  • Nederlanders houden van fietsen – Carin van Berkel en Jeanette van ’t Zelfde
  • Wie is de vaste gast? – Jorrit Bijl en Margreet Toonen

Het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 is eenvoudig via de webshop te bestellen.

Topics:CELTH
Trefwoorden: celth

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...