Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bestedingen in horeca en recreatie groeien maar concurrentie is moordend

Bestedingen in horeca en recreatie groeien maar concurrentie is moordend
In 2016 zullen alle Nederlandse bedrijfssectoren groeien, maar dat betekent niet dat ondernemers het gemakkelijk hebben. Dat staat in de Rabobank Sectorprognoses 2016, die vandaag zijn verschenen. Doordat zowel export als private investeringen en particuliere consumptie toenemen, ligt het herstel van de Nederlandse economie goed op koers. Voor de horeca en recreatie verwacht Rabobank zowel in 2015 als 2016 een groei van 2,5% in consumentenbestedingen. De sector heeft evenwel te maken met een moordende concurrentie.


Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank: "Alle mkb-sectoren profiteren van het economische herstel. Tegelijkertijd zien we dat prijzen onder druk blijven staan. Stijgende verkopen leiden niet per definitie tot omzetgroei. Ondernemers lijken de teugels enigszins in te houden als het gaat om investeren. Onze verwachting is dat het brede herstel ondernemers in de loop van 2016 voldoende vertrouwen geeft om die teugels verder te laten vieren. En dat bedrijfsinvesteringen dan weer meer toenemen."


Wendbaarheid noodzakelijk

In veel sectoren neemt de concurrentie toe. Bedrijven moeten hun uiterste best doen om zich te onderscheiden en de steeds veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. "Flexibiliteit in je bedrijf is een groot goed," aldus Dirken. Ondernemers kunnen zich daarin verbeteren door bijvoorbeeld slim gebruik te maken van software 'as a service' en flexibel personeel. Dirken: "Voor de ondernemer die duidelijke en onderscheidende keuzes maakt qua doelgroep, product en service en die de klant weet te verleiden, biedt 2016 perspectief"


Horeca en recreatie profiteren van aantrekkende economie

De horeca en recreatie profiteert momenteel optimaal van de aantrekkende economie. In nagenoeg alle branches is sprake van groei. Zowel in 2015 als 2016 verwachten wij 2,5% groei door hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer inkomend toerisme. Echter, de sterke groeicijfers moeten wel worden genuanceerd. De concurrentie is moordend. Niet alleen in de sector zelf groeit het aanbod jaar op jaar, ook vanuit branchevreemde aanbieders, zoals de foodretail, AirBnB en thuisbezorgformules.


Tweedeling wordt steeds meer zichtbaar

Er is een groeiende tweedeling zichtbaar. Met name de grote steden, Amsterdam voorop, profiteren van de sterke economische dynamiek en het groeiend toerisme. Dit laatste geldt ook voor ondernemers in de kustgebieden. Locatie wordt dus steeds belangrijker om tot een succesvolle exploitatie te komen. Ondernemingen die niet op een A-locatie gelegen zijn, resteert het prijswapen in combinatie met schaalgrootte en een sterke online profilering. Of zij zullen moeten investeren in een uniek, onderscheidend concept.


Trends

  • Kwaliteit, gastvrijheid en beleving zijn essentieel belang geworden om nog een meerprijs te kunnen realiseren; de consument bepaalt nu internet inzage geeft in aanbod, kwaliteit en pricing;
  • De juiste online propositie (online vindbaar zijn, het juiste verhaal vertellen en de klant verleiden tot aankoop, reserveren of boeken) en de juiste inzet van sociale media zijn van doorslaggevend belang geworden;
  • Toenemende schaalvergroting en ketenvorming;
  • Integratie van verblijf- en dagrecreatie om meer beleving te creëren of de verblijfsduur te verlengen;
  • Toenemende aandacht voor duurzaamheid;
  • Toenemende branchevervaging- en vervlechting: door opkomst van nieuwe ‘horeca´-aanbieders zoals warenhuizen, supermarkten en sportaccommodaties.

Kansen en bedreigingen

  • Samenwerking tussen horeca, recreatie en retail voor realiseren van meer regionale ‘merkbeleving’;
  • Het realiseren van verkoop via eigen verkoopkanalen in plaats van via boekingssites en wederverkopers;
  • Horeca wordt als tool gebruikt om de aantrekkelijkheid van de gemeente te vergroten; dit biedt kansen voor nieuwe initiatieven en concepten;
  • Klinkende keuzes: het simpel en overzichtelijk houden van aanbod met transparante en heldere prijzen; duidelijkheid geven in herkomst van voedsel en de manier van productie;
  • Bij de groeiende groep welvarende ouderen heeft gezond zijn en blijven een grote invloed op hun vrijetijdsbesteding. De groep heeft veel vrije tijd en wil daarvan in steeds grotere mate genieten;
  • Kleinschalig particulier aanbod (bed & breakfast, kamerverhuur, huisruil, theetuin) stijgt;
  • De meeste branches en regio’s raken verzadigd door overaanbod; de uitdaging is om in een verzadigde markt voldoende ‘schaarste’ te creëren in jouw specifieke product;
  • De trend van ‘hebben maar niet houden’ heeft grote impact op de verkoop van vakantiewoningen, boten, participaties in golfbanen en lidmaatschappen aan particulieren;
  • Het werven en vervolgens ook behouden van personeel zijn grote problemen in de horeca.
Link: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/horeca/?intcamp=z-financieren-cijfers.en.trends-sectorprognoses&inttype=link-lees.meer.over.cijfers.en.trends.in.horeca.en.recreatie&intsource=bedrijven.zakelijk-financieren.cijfers-en-trends.sectorprogn
Trefwoorden: ondernemen, horeca, recreatie, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...