Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-10-2015
Auteur: Marc Gerlings

World Animal Protection voert druk op Thomas Cook op

World Animal Protection voert druk op Thomas Cook op

Wereldwijd hebben tot nu toe 63 reisorganisaties op verzoek van World Animal Protection toegezegd om olifantenritten en –shows uit hun aanbod te schrappen. Onlangs ook 333TRAVEL. Thomas Cook Group laat de oproepen aan zich voorbij gaan.

333TRAVEL, met meer dan 15.000 klanten per jaar Nederlands marktleider reizen naar Thailand, heeft besloten om vanaf eind 2016 deze excursies niet meer aan te bieden. Maar de grote internationale Thomas Cook Group negeert contactpogingen van World Animal Protection (WAP).


"Het besluit van 333TRAVEL is genomen vanwege het feit dat wij als reisorganisatie zeer begaan zijn met de olifanten en overige dieren in het algemeen. Ieder mens en dier verdient het namelijk om in goede omstandigheden op te groeien en door het leven te gaan”, aldus directeur Frangken Tuhuma van de reisorganisatie.


333TRAVEL volgt hiermee het voorbeeld van onder meer TUI Nederland, FOX Verre Reizen van ANWB en De Jong Intra Vakanties. In België hebben Jetair en andere dochters van TUI België zeer onlangs gehoor gegeven aan de oproep van World Animal Protection om het verkopen en promoten van olifantenritten en –shows te beëindigen. Inmiddels zijn wereldwijd al 63 reisorganisaties van olifantenritten en –shows afgestapt.


Thomas Cook negeert contact WAP

Maar daarmee is het probleem helaas nog lang niet voorbij. In tal van landen blijft het mogelijk reizen te boeken die uitbuiting van olifanten als vermaak verkopen. Zo verkoopt de internationale Thomas Cook Group, met een jaarlijkse omzet van bijna 12 miljard dollar een belangrijke speler binnen de branche, die op haar website beweert dat ze "zeer betrokken is bij dierenwelzijn" nog steeds excursies naar een aantal locaties die dierenmishandeling promoten in Thailand, India en Zimbabwe. Het internationale hoofdkantoor van de reisorganisatie heeft de afgelopen twee maanden verschillende contactpogingen van World Animal Protection, met de vraag om haar olifantvriendelijke belofte te ondertekenen, genegeerd, meldt WAP.


In Nederland verkoopt Thomas Cook vakanties buiten Europa onder haar merknaam Neckermann enkel accommodaties en vluchten en om die reden dus ook geen excursies met olifantenritten en –shows. In België, Duitsland, de UK en andere landen behoren excursies met olifantenritten en –shows wel tot het reisaanbod.


Terwijl olifantenritten een populaire toeristische attractie vormen, veroorzaken die achter de schermen enorm lijden voor de dieren. Weggerukt bij hun moeders worden jonge olifanten geïsoleerd, uitgehongerd en geslagen net zo lang totdat hun wilskracht is gebroken. Dit traumatiserende proces staat ook wel bekend als ‘Phajaan’ (in het Engels ‘the crush’) en blijft de dieren levenslang bij. Pas dan kunnen olifanten, wilde dieren, verder worden getraind voor ritten en ander vermaak waarbij er direct contact is tussen de olifant en toeristen


Petitie

Volgens directeur Pascal de Smit van World Animal Protection Nederland komen steeds meer mensen in beweging tegen misbruik van olifanten. "Het is teleurstellend dat bedrijven als Thomas Cook Group, die dit wel degelijk kunnen weten, volharden in het aanbieden van dierenleed. Het is de hoogste tijd dat ze hun beleid veranderen, als het moet onder druk. Daarom roepen wij iedereen op om onze petitie op www.getoffmyback.nlte tekenen”, aldus Pascal de Smit.
Trefwoorden: reizen, duurzaamheid, duurzaam toerisme, WAP, Animal Protection, olifant

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.