Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Laat het zwembad maar leeglopen, hotelgasten willen ontbijt en bereikbaarheid

Laat het zwembad maar leeglopen, hotelgasten willen ontbijt en bereikbaarheid
Recreatieve hotelgasten laten hun keuze voor een hotel voornamelijk afhangen van het gratis ontbijt, blijkt uit onderzoek van de boekingswebsite HotelGrouper.com. Zij deden onderzoek naar het verschil tussen de recreatieve en zakelijke gasten en hun belangrijkste beslissingsfactor bij het boeken van een hotel. Voor zakelijke gasten is bereikbaarheid het belangrijkst.


De recreatieve gast

Gratis ontbijt is de belangrijkste hotelfaciliteit voor de recreatieve gast gaf 39% van de ondervraagden aan. Geheel tegen de verwachting in was de aanwezigheid van gratis Wi-Fi veel minder belangrijk. Dit kwam slechts terug op de 6e plek. Als 2e beslissingsfactor werd een centrale ligging van het hotel genoemd. 22% gaf aan dit als belangrijkste factor te gebruiken. Dit werd gevolgd door de aanwezigheid van het zwembad met 16% en gratis parkeren voor 13%.


Top 10 Beslisfactoren recreatieve gasten:

1. Ontbijt inbegrepen

2. Dicht bij het centrum

3. Zwembad

4. Gratis parkeren

5. Restaurant

6. Gratis Wi-Fi

7. Kwaliteit van de bedden

8. Airconditioning

9. Grootte van de kamer

10. Bar


De zakelijke gast

Voor de zakelijke gast zien de beslissingsfactoren er heel anders uit. Ook hierbij kwam de gratis Wi-Fi verbinding niet verder dan de 3e plek. Voor de zakelijke gast blijkt een goede bereikbaarheid de belangrijkste eigenschap bij de keuze van een hotel, gaf 31% van de ondervraagden aan. Ook de aanwezigheid van een restaurant was een belangrijke factor met 26%. Een goede Wi-Fi verbinding kreeg 23% van de stemmen, gevolgd door de aanwezigheid van een bar en gratis parkeergelegenheid. De aanwezigheid van een zwembad bleek voor de zakelijke gast niet van groot belang. Slechts 2% gaf aan hier een keuze van af te laten hangen.


Top 10 Beslisfactoren Zakelijke gasten:

1. Goede bereikbaarheid

2. Restaurant

3. Gratis Wi-Fi

4. Bar

5. Gratis parkeren

6. Ontbijt inbegrepen

7. Kwaliteit van de bedden

8. Grootte van de kamer

9. Airconditioning

10. Zwembad


Het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.700 Nederlandse hotelgasten, met een evenredige verdeling tussen recreatief en zakelijk. Aan de hotelgasten is gevraagd om aan te geven welke hotelfaciliteit zij doorslaggevend vinden bij het boeken van een hotel.

Link: https://www.hotelgrouper.com/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, voorzieningen, keuzebeslissingsproces

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...