Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse hotelkamers 6% duurder

Nederlandse hotelkamers 6% duurder
Hotelprijzen in Nederland zijn in het eerste half jaar van 2015 met 6% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Reizigers betaalden in Nederland gemiddeld €131 voor een hotelovernachting. Volgens de laatste Hotel Price Index van Hotels.com stegen wereldwijde hotelkamerprijzen met 1% gedurende de eerste helft van 2015

Voor het eerst liggen betaalde hotelkamerprijzen in drie wereldregio’s hoger dan vóór de financiële crisis van 2008-2009, met een nieuw record voor de regio‘s Noord-Amerika, de Caraïben en Latijns-Amerika. De wereldwijde groei van kamerprijzen was echter slechts 1% in de eerste helft van 2015 vergeleken met dezelfde periode in 2014, volgens de laatste Hotel Price Index™ (HPI™) van Hotels.com™. Meer reizigers, hogere uitgaven in belangrijke gebieden en sterke wisselkoersfluctuaties hebben allemaal bijgedragen aan dit resultaat. In Nederland zijn de gemiddelde hotelprijzen gestegen van €124 in de eerste helft van 2014 tot €131 in de eerste helft van 2015. Dit is een stijging van 6%.

Het onderzoek
De HPI is een terugkerend rapport over hotelprijzen op grote bestemmingen over de hele wereld die de veranderingen in de prijzen die reizigers daadwerkelijk voor hun accommodatie hebben betaald in kaart brengt. Tevens biedt de HPI waardevolle inzichten in de oorzaken van deze veranderingen. Het rapport is gebaseerd op honderdduizenden boekingen op websites van Hotels.com over de hele wereld.

Amsterdam duurste hotelstad
Reizigers van over de hele wereld betaalden* in Amsterdam gemiddeld €154 per hotelovernachting, €12 meer dan de €142 in de eerste helft van vorig jaar. Amsterdam bleef hiermee de bestemming waar reizigers gemiddeld het meest betaalden voor een hotelovernachting. Op plaats twee en drie van de stedenlijst met gemiddelde prijzen voor een hotelovernachting volgen Maastricht (€115) en Utrecht (€108). In Utrecht stegen de hotelprijzen met 10% het snelst.

Wereldwijde trend
Wereldwijd is de gemiddelde prijs van een hotelovernachting in de eerste helft van 2015 gestegen met 1% vergeleken met de eerste helft van 2014. Deze stijging volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, prijzen

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...