Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterk tweede kwartaal voor horeca

Sterk tweede kwartaal voor horeca

De Nederlandse horeca heeft met een omzetstijging van 2% een goed tweede kwartaal achter de rug. Dit is de grootste stijging in 4,5 jaar tijd. Vooral de omzet van hotels en restaurants nam toe. Het gaat hier om kwartaal-op-kwartaal mutaties. Vergelijken we het tweede kwartaal 2015 met het tweede kwartaal 2014 dan zien we een omzettoename van 6%. Dit maakte CBS vandaag bekend.


Figuur 1: Omzetontwikkeling horeca

Bron: CBS, cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden


Hotels boeken grootste stijging

Met 2,7% steeg de omzet van hotels het sterkst. In het tweede kwartaal ontvingen hotels zowel meer toeristen als zakelijke gasten. De omzet van restaurants steeg met 2,3% in vergelijking met een kwartaal eerder. Verder noteerden snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, een omzettoename van 1,4%. Cafés ten slotte zetten in het tweede kwartaal 1,4% meer om, ook het aantal verkochte consumpties nam weer toe. Cafés kampten sinds de crisis vrijwel onafgebroken met teruglopende verkopen. De omzettoename in de horeca was vooral het gevolg van meer verkochte consumpties en overnachtingen. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.


Sterke omzetgroei ten opzichte van 2014

De horeca heeft ruim 6% meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2014. Alle branches realiseerden een hogere omzet. Restaurants boekten met 8,6% de hoogste groei. Hotels en snackbars noteerden een omzetstijging van ruim 5%. Cafés realiseerden 2,8% omzetgroei, dat was grotendeels toe te schrijven aan hogere prijzen. Cafés rekenden 2% meer voor hun consumpties dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeca 1% hoger dan een jaar eerder.


Tabel 1 Omzetontwikkeling (t.o.v. jaar eerder) Nederlandse horeca naar type

 

Horeca

Hotels

Restaurants

Snackbars, ijssalons, e.d.

Cafés

2013-1

-3,2

-4,8

0,0

-3,0

-7,2

2013-2

0,6

-1,0

3,2

1,1

-2,6

2013-3

2,5

4,4

3,5

1,3

0,0

2013-4

3,3

2,7

5,0

2,5

1,2

2014-1

7,0

7,1

7,5

9,2

3,7

2014-2

4,9

6,0

5,4

4,6

2,8

2014-3

4,5

5,6

5,8

4,1

1,0

2014-4

5,5

6,0

7,8

4,5

1,2

2015-1*

3,9

4,8

6,6

1,3

0,5

2015-2*

6,1

5,3

8,6

5,5

2,8

Bron: CBS

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.