Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Flinke verschillen in vakantiegedrag van Nederlanders

Flinke verschillen in  vakantiegedrag van Nederlanders
Wie denkt dat alle Nederlanders gemiddeld hetzelfde vakantiegedrag vertonen, komt bedrogen uit. Regionaal zijn er opmerkelijke verschillen te noteren. Dat heeft het CBS onderzocht op basis van het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research.

Zo gaan Noord-Hollanders het langst op vakantie (13,8 dagen) naar het buitenland en is Frankrijk hun favoriete vakantieland. Onderaan vinden we de Limburgers die liever naar Duitsland gaan en ruim twee dagen korter weg zijn. Een buitenlandse lange vakantie van een Nederlander duurt gemiddeld 12,9 dagen waarbij Duitsland (2,106 miljoen vakanties) en Frankrijk (2,105 miljoen vakanties) elkaar bijna niets ontlopen.

Figuur 1: Gemiddeld aantal vakantiedagen gedurende een buitenlandse lange vakantie van Nederlanders naar herkomstprovincie, 2014


Duitsland in meeste provincies favoriet Frankrijk is bij Nederlanders al jaren favoriet als bestemming voor een lange vakantie in de zomerperiode. Duitsland volgt op de voet en Spanje is de nummer 3. Duitsland was in 2014 echter in zeven provincies de favoriete bestemming voor een lange vakantie. Frankrijk gaat in vier provincies aan kop en Spanje prijkt alleen in Flevoland bovenaan. Spanje staat wel in alle provincies in de top drie, naast Duitsland en Frankrijk. Behalve in Overijssel. Daar verdringt Oostenrijk Spanje van de derde plaats.

Figuur 2: Lange buitenlandse vakanties van Nederlanders naar populairste bestemming, 2014



Het Toerisme-rapport van het CBS maakt met ingang van dit jaar onderdeel uit van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT Media, CELTH en NBTC Holland Marketing. Het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschijnt begin oktober.
Link: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/noord-hollanders-het-langst-op-vakantie.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...