Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Dierentuinen best gewaardeerde dagattracties maar Efteling meest besproken dagje uit

Dierentuinen best gewaardeerde dagattracties maar Efteling meest besproken dagje uit

Attractiepark de Efteling is in de media de meest besproken dagattractie en domineert de berichtgeving over dagjes uit. Ondanks het matige weer was het park in het voorjaar goed voor 61.888 vermeldingen in alle media. Die berichten leveren ruim 12 miljoen euro aan PR-waarde op. De meeste positieve berichten kreeg Safaripark Beekse Bergen.


Dat blijkt uit media-onderzoek van Clipit dat zowel on- als offline media monitort voor bedrijven. Het bureau volgde in de maanden april, mei en juni de berichtgeving in alle media rondom de top 25 dagattracties.


Efteling meest besproken

Met meer dan vier miljoen bezoekers is de Efteling de best bezochte dagattractie van ons land. Niet zo verwonderlijk dat het Brabantse attractiepark ook de berichtgeving over dagjes uit domineert. Ondanks het matige weer was het park de afgelopen drie maanden goed voor 61.888 vermeldingen in alle media. Die berichten leveren ruim 12 miljoen euro aan PR-waarde op. Het meest besproken onderwerp van de afgelopen maanden was de nieuwe attractie Baron 1898, die 1 juli opende. Om bezoekers warm te maken voor deze nieuwe achtbaan gaf de Efteling onder meer beelden vrij van de eerste testrit. Goed voor veel publiciteit, maar op het gebied van PR-waarde wordt Baron 1898 verslagen door Peter Jan Rens die aankondigde graag in de Efteling te willen trouwen; die mededeling is verantwoordelijk voor de meest lucratieve dag wat PR-waarde betreft.


Rijksmuseum weet relatief veel PR-waarde te genereren

In aantal bezoekers wordt De Efteling op de voet gevolgd door het Rijksmuseum, zo blijkt uit gegevens van het NBTC. Ook in media aandacht is het museum de tweede dagattractie van ons land (34.453 berichten). Op 16 en 17 mei staat het Rijks volop in de belangstelling. Eerst wordt bekend dat het museum is uitgeroepen tot Europees Museum van het Jaar, een dag later volgt het nieuws dat de tentoonstelling Late Rembrandt goed is voor een bezoekersrecord. Het verschil met de Efteling in aantal berichten is groot, maar de twee liggen dichter bij elkaar in PR-waarde. Het Rijksmuseum (9,9 miljoen euro PR-waarde) weet dus een relatief grote impact te genereren. Op radio en TV is het Rijksmuseum zelfs de meest genoemde dagattractie.


Keukenhof scoort ook goed

Achter de giganten Efteling en Rijksmuseum is de Keukenhof de verrassende nummer drie in media aandacht. Indrukwekkend omdat de Keukenhof haar deuren halverwege de periode van dit onderzoek al sloot. Daarnaast is de Keukenhof ook het meest positief (84%) besproken dagje uit van de vijf meest besproken dagattracties, met een piek in het aantal positieve berichten op Moederdag.


Beekse Bergen meest positief in het nieuws

Het meest positief zijn we over Safaripark de Beekse Bergen, met maar liefst 94% positieve berichten. Het Safaripark dankt de koppositie aan een geboortegolf met onder meer twee jachtluipaarden en zes blauwe gnoes. Vier andere dierentuinen maken de top vijf compleet. Nummer twee Ouwehands toont zich niet bepaald ouderwets met actief social media beleid; mensen die hun bezoekje melden op Facebook of Twitter worden door Ouwehands hartelijk digitaal ontvangen. Dierenpark Emmen, de nummer drie, viert het tachtig jarig bestaan met een gratis ontbijt bij aankoop van kaartjes; een actie die online in de smaak valt.


Waterleidingduinen veel negatief in het nieuws

Over alle 25 partijen verschenen meer positieve dan negatieve berichten. De Amsterdamse Waterleidingduinen komen het minst positief (46% negatief) in het nieuws. Daar moeten mogelijk duizend herten afgeschoten worden, omdat de populatie te groot is geworden voor het gebied. Die discussie zorgt voor veel negatieve berichten, met name op social media.


Link: https://www.clipit.nl/
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, mediawaarde, sentiment

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...