Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Yumble vraagt faillissement aan

Yumble vraagt faillissement aan
Indoorattractiepark Yumble in Roermond heeft het faillissement aangevraagd. Tegenvallende bezoekersaantallen maakten een overbruggingsfinanciering noodzakelijk maar die kwam op het laatste moment niet rond. Op 28 juli is het faillissement uitgesproken.

De directie van het park stelt in een verklaring dat de vertraagde uitbreiding van het naast gelegen Designer Outlet Roermond het park de das om heeft gedaan. Daardoor is de beoogde synergie tussen het attractiepark en het winkelgebied niet tot stand gekomen. Volgens deskundigen maakte Yumble de hoog gespannen verwachtingen niet waar. Yumble werd als attractiepark van de toekomst gepositioneerd met een volledig interactief decor. In feite was het een indoor family entertainment center in een kale loods met te weinig attracties. Ook de entreeprijs was te hoog en bezoekers mochten slechts een beperkte tijd naar binnen.

Attracties
Het attractieaanbod bestond uit simulator Tim's Rescue, interactieve darkride Mia and Me, liftsimulator The Lift of Horror, schietsimulator The Dome Asteroids, ronddraaiende schijf Twister, botsautootjes, speeltoestellen, een interactief doolhof, simulatiespelletjes, een fotostudio en een digitaal aquarium met geprojecteerde vissen.

Optimistische boodschap
Op de website van Yumble staat overigens niets over het aangevraagde faillissement: "We hebben de afgelopen maanden veel geleerd van jullie eerste ervaringen in Yumble. Wij zijn een gloednieuw concept en willen graag deze ervaringen verwerken in Yumble om het nog leuker en spannender te maken. De komende periode gaan we daar hard aan werken en daarom sluiten we de komende weken even onze deuren. We wensen jullie heerlijke zomerdagen toe en houd onze website in de gaten! Tot spoedig in Yumble!"

Hoog gespannen verwachtingen
Yumble had 350.000 bezoekers per jaar moeten trekken maar het werden er slechts een fractie. Het attractiepark dat door Brand New Leisure is ontwikkeld heeft 22 miljoen euro gekost. Ook de Limburgse investeringsbank Liof heeft in Yumble geïnvesteerd.

Brand New Leisure
Overigens is de website van Brand New Leisure offline. Dat bedrijf ontwikkelt nog een tweede attractie in Nederland. In Amsterdam moet Fly Over Holland komen. Bezoekers van deze aan het IJ in Amsterdam-Noord te bouwen attractie krijgen in 45 minuten een lightversie van de Nederlandse canon voorgeschoteld. Daarna beleven zij een spectaculaire I-ride waarbij in een paraglider-simulatie over alle hoogtepunten van Nederland wordt 'gevlogen'. Zowel bij Brand New Leisure als Yumble was niemand bereikbaar voor commentaar.

Update 29-7-2015
Het faillissement is op 28 juli 2015 daadwerkelijk uitgesproken bij de rechtbank Limburg. Mr. van Bergen uit Roermond is benoemd tot curator. Hij is gespecialiseerd in insolventierecht en lid van Insolad, de Vereniging van Insolventierecht Advocaten.

Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Trefwoorden: attractieparken, limburg

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Elfteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huiskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
13/05/25
Keukenhof kijkt terug op een stralend seizoen
Ruim 1,4 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld brachten een bezoek aan de keukenhof en beoordeelden het bezoek met een 8,7.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.
02/05/25
ZooParc Overloon zet 25-jarig jubileum in het teken van natuurbescherming
Tijdens jubileumjaar maakt het park het Projet van het Jaar bekend en in de zomer vindt de opening van het themagebied Ngyuwe plaats.
02/05/25
Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent
In samenwerking met Watermelon heeft het dierenpark door de inzet van de AI-agent de digitale klantenservice grotendeels geautomatiseerd.
02/05/25
Vanaf 14 mei slaapt De Prinses op de Erwt in het Sprookjesbos
Vanaf woensdag 14 april is het Sprookjesbos van de Efteling een nieuw sprookje rijker. Dit keer is het een gezongen vertelling.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...